Ny premiumprodukt; Turmalin – ett elegant, falsat och modernt taktegel från MONIER

Nu lanserar MONIER en ny helhetslösning för tak, Turmalin. Ett högkvalitativt formpressat och modernt taktegel som kombinerar teglets positiva egenskaper med elegant design. Resultatet blir ett hållbart och slätt tak med större flexibilitet då pannan kan monteras redan vid 14 graders lutning. Ett utmärkt val till moderna nybyggen med höga kvalitetskrav och genomtänkta detaljer. Intresset är redan stort och flera Turmalintak har sålts innan marknadsintroduktionen.

- Turmalin är den nya taklösningen för alla som har höga kvalitets-, material och designkrav, säger Niclas During, Monier Roofing AB. Det formpressade och släta takteglet med rektangulärt formspråk, ger en elegant look samtidigt som teglets alla fördelaktiga egenskaper tagits fasta på såsom estetisk livslängd, hållbarhet och att det är ett lättskött naturmaterial. Det tar takdesign till nya höjder helt enkelt.

En oslipad ädelsten
Turmalin är namnet på en rå, robust ädelsten. Namnet kommer från språket Singali, där ”tura mali” betyder mångfärgad sten, vilket överensstämmer med det stora urval av färgkulörer* och ytor som Turmalin tillverkas i. Blandningen av högkvalitetstegel och de unika ytskikten ger ett extra tåligt, lättarbetat och ett tätare taktegel. Det moderna falssystemet möjliggör montering redan vid 14 graders taklutning, till skillnad från traditionella tegel som kräver minst 22 grader. Något som ger ännu större flexibilitet vid takläggningen. Men det är också ett tystare tak, som inte knäpper om sommaren och inte behöver målas om såsom plåttak.

- Det finns många kreativa sätt att använda Turmalin och det stilrent släta skuggspelet lämpar sig utmärkt för moderna nybyggen med stilrena, arkitektoniska linjer eller vid ”total-make-overs” där man helt vill förändra husets utseende. Färgerna utstrålar kvalitet och genomtänkta detaljer. Vi har redan sålt fem tak innan den introducerats på den svenska marknaden. Nu hoppas vi att fler arkitekter och designintresserade upptäcker alla vår nya oslipade ädelsten, avslutar Niclas During.

Turmalin levereras med ett brett sortiment av specialpannor och originaltaktillbehör, som öppnar vägen för individuella lösningar. Exempelvis infästning, ventilationstillbehör, halvpannor, taksäkerhet, stort variabelt läktavstånd (355-380mm) och så finns aluzinlösningar för nock och gavlar.

Premiumprodukten kompletterar MONIERs andra taktegel, KDN, Hollander, Nortegl, Vittinge och Rubin.
Den svenska kyrkan i Frankfurt är en av världens första byggnader med Turmalintak.En byggnad av arkitekten Just Burgeff, Architekten, Frankfurt am Main. Se bifogad bild.

<<<<< * Se separat bilaga FAKTA TURMALIN >>>>