Nya miljövänliga underlagstaket från MONIER- fungerar som en goretexjacka. Kan ge besparingar på upp till 11 000 SEK redan vid byggnationen.

MONIER lanserar det miljövänliga underlagstaket Divoroll Top RU. Uformat i material med goretexegenskaper, som släpper ut fukt men inte igenom vatten. Förutom att det klarar BBRs* nya krav och ger ett tätare tak med mindre värmeförlust, är det även enklare att lägga och bidrar till ett mer miljövänligt takläggningsarbe. Något som också sparar på husets totala energinota.

”Divoroll Top RU fungerar exakt som en goretexjacka, förklarar Niclas During Monier Roofing AB. Den släpper ut fukt men hindrar vatten att läcka in i takkonstruktionen vilket gör att ventilationsspalten mellan isolering och undelagstaket istället kan utnyttjas till extra isolering. Vilket i sin tur sparar på husets värmeförlust och de totala energikostnaderna”. Två rullar Divoroll Top RU är vad som krävs för ett genomsnittligt villatak på 140kvm och jämfört med traditionell papp och råspont ger detta en besparing på upp till 11 000 kronor vid nyproduktion av en villa. Varav hälften av besparingen är tid med cirka 15 timmars arbete och resten är en besparing av materialkostnad. Den dubbla klisterkanten i takduken gör att underlagstakets skarvar är helt täta och klisterkanten fäster bra även i fuktiga miljöer. Resultatet blir en torr och vindtät konstruktion som också minskar den totala värmeförlusten, där cirka 15 procent av värmen försvinner ut genom taket i ett normalstort hus**. En annan miljömässig fördel är den årliga energibesparingen om man väljer att utnyttja möjligheten att öka isoleringen. ”Att tänka klimatsmart innebär också att välja byggmaterial med lång livslängd och att kvalitetssäkra utförandet i minsta detalj i både konstruktionslösningar och byggaterial. Med Divoroll Top RU får vi helt enkelt ett hållbart tak för en hållbar framtid”, avslutar Niclas During. Till Divoroll Top RU finns även tätningmassa, lim, bytylband och dubbelsidig tape för att lätt kunna bygga hållbara, vind- och vattentäta anslutningar till vägg, skorsten, genomföringar och gavlar. *Boverkets Byggregler (BBR) kräver vid nybygge att konstruktionen ska hållas torr, max 75procent luftfuktighet är acceptabelt. **Enligt Energimyndighetens hushållsinformation försvinner ungefär 15 procent av värmen ut genom taket i ett svenskt genomsnittshus. Kort Fakta Divoroll Top RU Diffusionsöppet vind- och vattentätt underlagstak av mycket hög kvalitet. Dubbla klisterkanter ger extremt täta överlapp. Läggs direkt på isoleringen eller på befintlig råspont. 1,5 x 50m (75m²). 12 rullar/pall. * Ergonomiskt och tidssparande för takläggaren * Håller konstruktionen torr och klarar BBR’s krav * Miljövänligare alternativ och mer energisparande * Ekonomiskt fördelaktigt för alla led