Rädda taket – viktigare än någonsin med professionellt utfört takarbete: uppmanar MONIER

MONIER, takexpert och Nordens ledande leverantör av lutande tak, vill uppmärksamma både företag och privatpersoner på de riskfaktorer för tak som föreligger när vintervädret fortsätter. En första viktig faktor är vikten av professionellt utfört takläggningsarbete, ett hantverk som kräver gedigen kunskap och att lagar och normer följs. Men även rätt typ av snöröjning och tak-check kan rädda fler tak från ras.

” Nu mer än någonsin är det vår skyldighet som takexpert att göra både företag och privatpersoner uppmärksamma på att alltid välja professionella och utbildade hantverkare för takarbeten”, säger Clein Johansson Ullenvik, VD Monier Roofing AB. ” Det finns både lagar och bestämmelser om hur ett sådant skall utföras. Taken, som nu blir extra utsatt vid hårt vinter och snöväder, måste börja få en prioriterad roll med kvalitetssäkring redan under byggnation och sedan kontinuerligt under underhållsstadiet”. MONIER, takexpert och Nordens ledande leverantör av helhetslösningar för lutande tak, har under många år drivit branschutvecklingen för en stolt takläggarbransch, där professionalitet och kontinuerliga utbildningar av takläggare varit en given del. ”Att lägga tak på ett riktigt sätt är ett hantverk, säger Johan Johansson, Teknisk Konsult, Monier Roofing AB. ””Det som utmärker ett fackmannamässigt utfört takarbete är att de lagar och normer som finns följts. Takkonstruktionen ska självklart vara utfört på ett riktigt sätt, det finns normer för taksäkerheten med stegar, bryggor och snörasskydd. Garantin och kvitton är andra självklarheter. Ett proffs är även à jour med det senaste inom takläggarteknik och takmaterial och erbjuder sin kunskap till den som vill ha taket lagt, så att rätt typ av tak väljs till rätt typ av huskonstruktion. Det ger tak som håller” Rätt typ av snöröj och underhåll räddar taket i tid Men det finns även andra riskfaktorer för de gångna veckornas nedrasade tak. Snömängd, takets friskhet och åldern på taket är andra orsaker man som företag och privatperson behöver se över. ”Eftersom snöns densitet kan variera mellan 30 kg – 400 kg per kubikmeter är det svårt att veta när ett tak behöver skottas, fortsätter Johan Johansson. Det kan dock finnas fler skäl till att skotta sitt tak, exempelvis för att förebygga snöras. Om man bedömer skottning som nödvändigt är det viktigt att man gör det på ett säkert sätt. Säkerhetslina skall användas och den skall hållas sträckt under arbetet. Lämna ungefär 20 centimeter snö kvar på taket, då minskar risken att halka och att man skadar takmaterialet. Extra viktigt är det nu efter snöbelastningen och köldknäpparna att undersöka sitt tak, både ut- och invändigt. Invändigt tittar du efter blåträ eller fuktfläckar och mät gärna med fuktmätare om du misstänker läckage. Särskilt noga undersöker du nock, takvinklar och genomföringar. ” För tillfället är det svårt med en genomgående undersökning av takpannor, vilket är lämpligt att genomföra så snart vädret tillåter. Allt för att se över att takpannor inte spruckit eller ramlat av. Se även över taksäkerhetsutrustningen som snörasskydd livlineinfästning med mera. Ett normaltak som lagts professionellt har, beroende på val av takpanna, en livslängd på minst 40 år. Vilket också kan vara fördelaktigt inför nästa vinter att se över. För kom ihåg, att taket mår bra är en förutsättning för ett friskt hus”, avslutar Johan Johansson. Fakta: MONIERs proffstips; • Om du vågar, ta dig upp på taket, men bind fast dig i skorstenen och skotta bort snö. • Försök att skotta jämnt, snedfördelning av snö kan göra mer skada då tyngden blir omfördelad mot konstruktionen. • Ta inte bort all snö, du kan av misstag skada pannor, plåt, tegel eller takpapp. Lämna ca 20 cm kvar på taket. • Snöräcken – se till att taket har snöräcken så att inte snön kan ramla ner oplanerat och skada människor på marken nedanför. Tak-check: undersök hur ditt tak mår: 1. Takpannor: Kolla att inga pannor är skadade, Titta efter sprickor eller frostsprängningar. 2. Infästning: Känn efter att alla pannor ligger säkert. Ligger pannor löst kan det bero på att läkten är skadad. Lyft på lösa pannorna och kontrollera.Kolla så att gavelpannor eller plåtar ligger rätt. 3. Tätning: Kolla taket från undersidan, gärna med en fuktmätare. Titta efter blåträ eller fuktfläckar. Kontrollera särskilt noga vid nock och vinklar. Kontrollera tätningarna utifrån vid nock, takvinklar och genomföringar. Upptorkade packningar och tätningsmaterial bör bytas. Kontrollera att virket under dåliga tätningar inte är fuktskadat. 4. Taksäkerhet: Det är självklart viktigt att alla taksäkerhetsdetaljer som stegar, bryggor och snöskydd är säkra. 5. Ventilation: Ytlig rost på plåtdetaljer som luckor eller skorstenar kan åtgärdas genom att slipas och målas om.