Vittinge moderniseras – MONIER investerar 14 miljoner kronor i Sveriges enda taktegelfabrik

En jämnare kvalitet på unika Vittingepannan och förbättringar i arbetsmiljö för medarbetarna i fabriken. Så blir resultatet efter Moniers största lokala investering under 2010. Svenska takteglets produktion säkerställs

” Det är en stor lokal investering i den kulturskatt Vittingefabriken utgör för Sverige, säger Clein Johansson, vd och konsernchef Monier Roofing i Norden och Baltikum. ”Med hjälp av modern teknik säkerställer vi inte bara produktionen, utan får även en kvalitetsökning samtidigt som det också är en personalpolitisk investering som underlättar arbetet i fabriken”.

Jämnare panna och förbättrad arbetsmiljö –resultatet

Vittingefabriken är Sveriges äldsta och enda taktegelfabrik som fortfarande är i bruk. En fabrik som förser hela landat med närproducerade kvalitetspannor gjorda av Vittinge-lera utanför Uppsala.

Ett viktigt delmoment i produktionen är lerförberedningen, en typ av grovsortering där stora stenar tas bort innan leran mals ned inför nästa förberedande steg, sumpprocessen där organisk substans oxideras bort. Allt för att få ett jämnare hållbarare taktegel. Det är här i processen investeringen kommer göra stor skillnad, Mats Jönsson, produktionschef Vittinge förklarar.

”Tidigare gick leran direkt till sumpprocessen. Efter automatiseringen bearbetas istället leran redan i första lerförberedande processen, vilket innebär att vi får en finare, mer mixad lera redan tidigt i produktionsledet. Resultatet blir en jämnare panna, inte bara ytmässigt utan också gällande färgnyans”.

”Men den största fördelen är självklart de arbetsmiljömässiga”, forstätter Mats Jönsson.” Helautomatiseringen av produktionslinjen underlättar processen i fabriken och förenklar arbetsmomenten för de anställda. Nu blir Vittingefabriken en modern fabrik i världsklass”.

För mer information, intervjuer och fler högupplösta bilder kontakta:

Petra Wahledow, Kommunikationschef Norden och Baltikum, Monier Roofing AB, tel 0702-57 55 50, petra.wahledow@monier.com

Om MONIER

MONIER är den ledande leverantören av takmaterial i Norden och Baltikum. Med ett brett sortiment av kompletta tak inkluderande takpannor, specialpannor och taktillbehör; har Monier allt det som gör taket funktionellt och estetiskt. Monier har ca 400 anställda i Norden och Baltikum och hade år 2009 en omsättning på 87.6 miljoner Euro.
 Huvudkontoret finns i Sverige liksom två fabriker. Bland våra kända varumärken finns Vittinge, Jönåker och KDN.
 Monier Norden & Baltikum är en del av Monier. Totalt har företaget 150 fabriker och aktiviteter i 42 länder. Monier är
världsledande producent av lutande takprodukter, taktillbehör och skorstenar. Under 2009 hade Monier 9700
anställda och försäljning på över 1,2 miljarder.

Mer information: www.monier.se