Monster lanserar den första globala appen för professionellt nätverkande på Facebook

BeKnown™ kopplar ihop människor och karriärmöjligheter på världens största och mest aktiva sociala plattform

Monster Worldwide lanserar idag BeKnown™, en nätverksapp designad för alla som vill etablera ett professionellt nätverk på Facebook. Facebookanvändare kan nu hitta och lägga till professionella kontakter från många olika källor, förbättra sin webbprofil och framförallt upptäcka nya karriärmöjligheter, utan att det professionella närverkandet blandas ihop med det privata. BeKnown finns nu tillgänglig för nedladdning på http://apps.facebook.com/beknown på 19 olika språk och är tillgänglig för alla Facebookanvändare.

"BeKnown svarar mot behovet att bygga professionella nätverk på Facebook och samtidigt helt hålla isär yrkesmässiga kontakter från privata kontakter,”säger Darko Dejanovic, global CIO och head of product på Monster Worldwide "Ungefär 700 miljoner människor delar sina liv via Facebook och 97 procent av Fortune 500-företagen vänder sig till Monster för att hitta nya talanger. BeKnown ger nu människor och företag möjlighet att utnyttja den sammantagna kraften av Monster och Facebook”.

BeKnown möjliggör professionellt nätverkande för många människor och omfattar områden som medicin, teknik, utbildning, detaljhandel och många andra branscher. BeKnown är en del av en växande portfölj av lösningar från Monster som når jobbsökare var de än är, på deras villkor, och underlättar för rekryterare att effektivt använda och förstärka rekryteringsbasen.

Unikt för BeKnown är Social Referral Program (SRP) som Monster har utvecklat för att uppmuntra användare att tipsa om specifika jobb till sina vänner. För företagen innebär det att det befintliga kandidatnätverket stärks samt att det ökar chansen att nå passiva kandidater. (För tillfället i betaversion, kommer sedan att vara tillgängligt för utvalda kunder).

"BeKnown är en förlängning av vårt åtagande att möta de ökande behoven hos arbetssökande och arbetsgivare. Detta gör vi genom att erbjuda möjligheten till professionellt nätverkande som verktyg för jobbsökande och rekryterare”, säger Sal Iannuzzi, chairman, president och chief executive officer på Monster Worldwide. "Vare sig det är genom appar, Career Ad Network (Monsters platsannonsnätverk som når en tredjedel av alla Internetanvändare), eller världens största sociala nätverk, är vårt uppdrag att matcha människor och arbetstillfällen med de metoder som producerar resultat. "

BeKnown erbjuder en mängd fördelar både för karriärfokuserade jobbsökare och företag som letar efter nya talanger.

Med appen BeKnown kan Facebookanvändare nu:

• Skapa professionella nätverk online utan att lämna Facebook
  • Enkelt bjuda in vänner från andra sociala nätverk och utöka sitt BeKnown nätverk utöver sina befintliga Facebookkontakter.
  • Separera sina sociala Facebookaktiviteter från sina arbetsrelaterade aktiviteter.
  • Se vem i sitt professionella nätverk som är connectad med ett visst företag eller ett intressant jobb.
  • Koppla sitt professionella nätverk till Monsters jobbsökfunktioner och ladda upp information från ditt Monsterkontodirekt in i appen.

För företag innebär BeKnown:

• Möjlighet att nå en stor mängd potentiella kandidater på Facebook – Facebook har ca 700 miljoner medlemmar.
  • Synlighet som attraktiv arbetsgivare för kandidater i en miljö där det finns engagemang och intresse.
  • Ökat engagemang hos så kallade passiva jobbsökande med möjligheten för kandidaten att följa och nätverka med företag
  • Möjliggörande att använda både rekryterar- och medarbetarnätverk som referenskälla.

Om Monster Worldwide

Monster Worldwide, Inc. (NYSE: MWW) är moderbolaget till Monster®, det ledande, globala verktyget för karriärplanering och rekrytering på Internet sedan över ett decennium. Monster har som mål att sammanföra människor för att utveckla deras liv. Monster har lokal representation på nyckelmarknader i Nordamerika, Europa och Asien och arbetar genom att koppla samman arbetsgivare med arbetssökande på alla nivåer och genom att erbjuda personlig karriärcoachning till kandidater världen över. Monster erbjuder annonsörerna stora, väldefinierade målgrupper genom webbplatser och webbtjänster. Monster Worldwide är medlem av S&P 500 Index. För mer information om Monsters produkter och tjänster, besök www.monster.com. Mer information om Monster Worldwide finns på http://about-monster.com

Om Monster.se

Monster Sverige (http://www.monster.se/) grundades 1997 under namnet Jobline, Monster Sverige är en del av Monster®, det ledande, globala verktyget för karriärplanering och rekrytering på Internet. För mer information om Monster Sveriges branschledande produkter och tjänster, vänligen besök: www.monster.se