• Monterro/

Monterro genomför sin första investering – Blir storägare i ledande säkerhetsmjukvarubolag

Report this content

Investeringsbolaget Monterro har genomfört sin första investering genom att bli storägare i Axiomatics – ett mjukvarubolag med en ledande lösning inom nästa generations access och behörighetshantering. Bolagets expansion skall nu accelereras genom att Monterro tillför bolaget totalt 35 Mkr.

Monterro 1 investerar i Nordiska mjukvarubolag genom att tillföra finansiering samt att aktivt stödja bolagets utveckling. De tre personerna verksamma inom Monterro – Thomas Bill, Lars Sveder och Peter Larsson – har alla omfattande erfarenhet av att bedöma och utveckla mjukvarubolag.

– Axiomatics är ett bolag med betydande potential och grundarna har gjort ett mycket fint jobb med att utveckla bolaget. Med en stark teknisk lösning, ett synnerligen starkt management team samt en imponerande kundlista ser vi en mycket intressant resa tillsammans med bolaget. Vi har stor erfarenhet av säkerhetsmjukvarubranschen utifrån vår utveckling av Protect Data/ Pointsec. Axiomatics är ett bolag med minst lika goda förutsättningar, inom ett segment som vi bedömer står inför en mycket snabb tillväxt drivet av en explosiv utveckling av mängden data kombinerat med ett flertal regulatoriska drivkrafter som driver marknaden, säger Thomas Bill.

Axiomatics har sedan tidigare erhållit en rad namnkunniga internationella bolag, bland dessa några av världens största banker och industrier, som kunder. Halva Axiomatics' kundlista finns i Fortune 500 och flera av dessa i Fortune 50 listan. Exempel på kunder är PayPal och Bell Helicopter.

– Vi är mycket glada över att få stöd från Monterro. Deras erfarenhet från mjukavarubranschen och säkerhetsområdet i synnerhet kommer vara ovärderligt för att befästa vår ledande ställning och samtidigt fortsätta vår starka tillväxt, säger Babak Sadighi, grundare och VD för Axiomatics.

Monterro 1, som består av kapital från grundarna samt privatpersoner stängde för investerare vid årsskiftet 2012/2013. Strukturen var då övertecknad med drygt 550 Mkr i åtagande från sina investerare. Bolaget avser att göra investeringar på 20 till 100 Mkr i Nordiska mjukvarubolag. Gruppen bakom Monterro har varit operationellt verksamma inom utveckling av mjukvarubolag de senaste 20 åren.

För ytterligare information kontakta:
Thomas Bill, Managing Partner Monterro, tel +46 70 542 6271

Taggar: