Lindex - pionjärer ihop med MonthlyCup

Report this content

Tusentals svenska menskoppar delas ut i pilotprojekt hos Lindex leverantörer i Bangladesh

Lindex erbjuder sedan ett par år Halmstadbolaget MonthlyCups menskoppar i sina butiker i Sverige och Norge samt online. För varje menskopp som säljs bekostar Lindex en extra att dela ut i ett av sina produktionsländer. MonthlyCup kom i dagarna hem från den första av dessa resor till Lindex leverantörer i Bangladesh. Totalt kommer över 5000 av de kvinnliga textilarbetarna få var sin menskopp samt utbildning i menstruell hälsa. De första ca 800 kopparna delades ut under ledning av barnmorskan Lisa Gårdlund, som driver insamlingsstiftelsen Care Mahila. Lisa Gårdlund har stor erfarenhet i att dela ut menskoppar i Nepal där hon varit flertalet gånger och fått återkoppling på hur stor skillnad kopparna har gjort.

Lisa Perby, VD MonthlyCup, var med på resan och kommer hem överväldigad av responsen som de fått från textilarbetarna, fabrikörerna och läkarna på fabrikerna.

”Det berör enormt att själv få se, på plats, vilken skillnad vi kan göra tillsammans med hjärtat på rätt ställe”, säger Lisa, ”kopparna är en sak, att kvinnorna börjar prata med varandra om dessa frågor är en minst lika viktig del.”

Med en menskopp från MonthlyCup kommer kvinnorna ha ett mensskydd som håller i 5 år. Idag används textilbitar och bindor. Dock används de ofta för länge vilket i många fall orsakar svamp och andra infektioner. Tack vare menskoppen kommer de ha bättre förutsättningar att ta hand om sin menstruella hälsa.

Samarbetet med Lindex är det första i sitt slag, och ligger i linje med FN:s Agenda 2030, med mål nummer 5 att uppnå jämställdhet och alla kvinnors och flickors egenmakt.

Munira Shirajum, från Lindex kontor i Bangladesh, arbetar med detta initiativ och var med och agerade tolk. Hennes titel är; Global Women Empowerment Manager. ”Att ha en person anställd med den titeln säger en hel del om Lindex arbete för kvinnor” säger Lisa Perby. Munira betonade att Lindex är väldigt stolta över detta samarbete då de är först ut med ett sånt här initiativ, att dela ut menskoppar till textilarbetare i Bangladesh.

”Detta är starten – vi har nu mött pionjärerna till vad vi hoppas kommer bli något stort”, säger Lisa Perby och fortsätter, ”vi har potentialen att nå ut till så många kvinnor och göra skillnad för den enskilda individen genom detta projekt. Därigenom bidrar vi till förändrade villkor för kvinnor och flickor generellt”.

Barnmorskan Lisa Gårdlund upplever god respons från både kvinnorna och ledningen på fabrikerna, och glad över det mottagande som både produkt och personer fått. ”Förändring sker över tid, men för att det ska kunna ske måste vi arbeta på flera plan, vilket har gjort detta projekt extra spännande”, säger hon.

Att MonthlyCup kan genomföra detta projekt tillsammans med Lindex är bara starten på vad vi kan åstadkomma tillsammans”, säger Lisa Perby.

Lisa Perby
VD och grundare MonthlyCup
Email: lisa@monthlycup.com
Telefon: +46735029818

MonthlyCup var först med att tillverka sina menskoppar i Sverige (Skåne) och är idag marknadsledande på hemmamarknaden med över 200 000 kunder. Bolaget har centrala avtal med ICA, Coop och Lindex. Idag säljs produkterna över större delen av världen via egna hemsidor, samt via återförsäljare i 15 länder. MonthlyCups vision är att växa inom kvinnohälsa och utöka sitt erbjudande - allt i hållbarhetens tecken. Bolagets säte är i Halmstad.