Satsar på inkontinens – patentansökan inskickad

Går mot börsen och byter namn

Sveriges största menskoppsbolag, MonthlyCup, har initierat ett namnbyte i sitt moderbolag. Förslaget, som ligger hos Bolagsverket, är ”Monthly of Sweden”. ”Det är för att möjliggöra expansion för fler produkter inom kvinnohälsa utöver handeln med menskoppar och internationell expansion kring det”, berättar Lisa Perby, VD. Bolaget har i dagarna skickat in en patentansökan på en produkt för inkontinens, öppnat en nyemission för att bekosta denna nya produkt samt informerat sina aktieägare om att resan mot en börsnotering har påbörjats.

”När såg du en småbarnsmamma hoppa studsmatta senast? Ungefär hälften av alla kvinnor drabbas någon gång i livet av inkontinens – de flesta efter förlossning. Samtidigt klassas denna sjukdom som nummer tre i ordningen att försämra livskvalitén efter stroke och alzheimers. Någon måste göra mer för alla de miljoner som inte ens kan nysa utan att läcka– nu blir denna någon vi” säger Lisa och berättar vidare om expansionsplanerna: ”Det är dags att ta nästa kliv – vi kom på en fantastiskt bra idé som vi dessutom kommer kunna koppla ihop med tech för skalbarhet – allt i hållbarhetens tecken”.

2020 var endast 12 % av verkställande direktörer på börsen kvinnor. Första kvinna att grunda ett bolag och gå till huvudlistan på Stockholmsbörsen skedde först i våras (Pernilla Nyresten, Revolution Race). ”Utvecklingen med jämställdhet går för långsamt och vi behöver fler förebilder för att kvinnor ska våga ta klivet upp på dessa poster. Som ett bolag majoritetsägt av kvinnor, med kvinnlig VD och vice VD samt jobbar med kvinnohälsa så känns det som helt rätt steg att påbörja arbetet mot en börsnotering”, avslutar Lisa.

Lisa Perby
VD och grundare
Email: lisa@monthlycup.com
Telefon: +46735029818

MonthlyCup grundandes i Halmstad 2015 då de började tillverka sina menskoppar i Sverige. Bolaget har centrala avtal med ICA, Coop och Lindex. Idag säljs produkterna över större delen av världen via egna hemsidor, samt via återförsäljare i 15 länder. MonthlyCups vision är att växa inom kvinnohälsa och utöka sitt erbjudande - allt i hållbarhetens tecken. Till dags dato är bolaget störst i Sverige med över 200.000 kunder och har subventionerat över 11000 menskoppar till u-länder för att hjälpa flickor att stanna i skolan trots mens.

Citat

Det har alltid varit roligt att driva MonthlyCup men just nu är det roligare än någonsin. Den nervkittlande spänningen när man kommit på en helt ny fantastisk idé - precis som när idén om MonthlyCup kom till. Den stora frågan som ska besvaras; VARFÖR ska vi göra detta? För kvinnan. För livmoderbäraren. För den menstruerande. För flickan. För hälsan. Jag är lika förväntansfull som ett barn på julafton!
Lisa Perby, VD
Det bästa som hänt sen skivat bröd
Jessica, nöjd kund
Att jag hittat något som skulle förändra min mens varje månad förstod jag direkt men att det skulle förändra hela mitt liv tog lite längre tid att inse