SVENSKA SKOSUCCÈN MYRQVIST ÖPPNAR NY BUTIK I MOOD STOCKHOLM

Myrqvist har på kort tid visat att det går att sälja prisvärda, högkvalitativa och handgjorda herrskor utan att tumma på varken kvalitet eller design. Deras innovativa affärsmodell har medfört en stark tillväxt som gör att de nu kan ta nästa steg i framgångssagan genom att öppna en flaggskeppsbutik i MOOD Stockholm.

Myrqvists affärsidé att sälja hantverksmässiga skinnskor av hög kvalitet till ett bra pris har snabbt blivit en succé via e-handel. Men efter att inledningsvis endast ha jobbat med digital försäljning ser företaget sen en tid tillbaka även fördelarna med att möta kunden i egna fysiska butiker.

– Den här typen av kvalitetsskor är ofta något som man vill klämma och känna på innan man bestämmer sig. Vi insåg därför snabbt att det fanns en efterfrågan att testa skorna innan köp och öppnade vår första fysiska butik på Grev Turegatan i Stockholm. Något som vi nu följer upp genom att öppna en fem gånger så stor butik i MOOD Stockholm, säger Myrqvist grundare Sebastian Öhrn.

– Det känns väldigt roligt att välkomna ännu en aktör med hög modegrad till oss i MOOD Stockholm. Det händer mycket inom handeln nu och det är viktigt att skapa innehåll i den fysiska butiken som kompletterar e-handeln på ett innovativt sätt. Myrqvist är ett bra exempel på det. De har gått från kickstarter-företag till etablerad verksamhet på bara några år genom att vara lyhörda och se vad som efterfrågas. Jag tycker deras resa också visar hur viktigt samspelet mellan den digitala handelns möjligheter och det fysiska mötet i butik faktiskt är, säger Lena Rune, centrumchef för MOOD District.

Sebastian Öhrn var endast 23 år när han startade Myrqvist 2016. Genom att kapa mellanhänder, hantera försäljningen på egen hand och arbeta direkt med erfarna hantverkstillverkare i Portugal kan de erbjuda kvalitativa herrskor för ungefär halva priset jämfört liknande modeller från andra tillverkare. Något som fått företaget att nästan tredubbla sin omsättning under 2018.

– Vi har en randsydd konstruktion där sulan kan bytas flera gånger för att öka livslängden, salpa i hälkappan och franskt kalvskinn. Resultatet blir en sko som håller länge och blir både bekvämare och finare med åren för ett pris som börjar strax under 2 000 kr. Det relativt låga priset är möjligt genom att kapa återförsäljarledet som ofta adderar över 100 procent på inköpspriset, förklarar Sebastian Öhrn.

Myrqvist är bara en i raden av nya etableringar i MOOD Stockholm under den senaste tiden.

– Till exempel har både hållbarhetskonceptet #InspoSTHLM och den nyskapande fashion- och printdesignern Maxjenny! öppnat nya butiker under hösten. De är alla svenska entreprenörer som har en ny och spännande syn på vad som efterfrågas av en fysisk butik idag. Något som rimmar bra med vår syn på framtidens handel, förklarar Lena Rune.

Myrqvists flaggskeppsbutik i MOOD Stockholm öppnar torsdag 10 oktober.

För mer information kontakta:
Tina Landelius, presskontakt, AMF Fastigheter
E-post: tina.landelius@amffastigheter.se

Om MOOD Stockholm
MOOD Stockholm är en urban mötesplats belägen i centrala Stockholm. Med en unik butiksmix på ett 50- tal butiker, flertalet populära restauranger och mötesrum har handelsplatsen utvecklats till en självklar mat-och shoppingdestination som satt hela området på kartan sedan öppning 2012. I den brokiga och levande miljön kan man njuta, shoppa, umgås och arbeta under en stor del av dygnets alla timmar. Mood Stockholm är helt enkelt en modern stad i staden. Läs mer om Mood på http://moodstockholm.se.