Information om Moretime Professional Services AB:s (publ) nyemission

Styrelsen för Moretime Professional Services AB (publ) (”Moretime”) offentliggör härmed informationsmemorandum avseende tidigare kommunicerad emission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Informationsmemorandumet och en informationsbroschyr finns tillgängligt på Moretimes hemsida (www.moretimegroup.se).

Moretime befinner sig sedan den 26 februari 2016 i företagsrekonstruktion. Nyemissionens genomförande är villkorad av att Bolaget och övriga koncernbolag som befinner sig under företagsrekonstruktion har ingivit ackordsförslag till tingsrätten, att ackordet har fastställts av tingsrätten samt vunnit laga kraft.

Ackord ska ge fordringsägarna 25 procent av det ursprungliga fordringsbeloppet. Alternativt kan Borgenär istället för erhållandet av ackordslikvid välja att efterställa hela sin fordran för att senare erhålla betalning i mån av det föreligger fritt eget kapital och motsvarande likviditet. Ackordsvinsten beräknas uppgå till ca 14 Mkr och ackordslikviden om samtliga borgenärer väljer att delta i ackordet ca 5 Mkr.

Om nyemissionen förfaller medför detta att BTA inte kommer att om­vandlas till nya aktier. Ägare av BTA har rätt att få sina BTA inlösta av Bolaget mot betalning av ett belopp motsvarande teckningskursen i Nyemissionen. I syfte att säkerställa sådan betalning kommer emis­sionslikviden att placeras på ett depositionskonto hos emissionsinsti­tutet fram till dess att ackordet vunnit laga kraft vilket beräknas ske senast i mitten av juni.

Om nyemissionen förfaller medför detta vidare att samtliga utestående teckningsrätter förfaller och blir värdelösa, utan rätt till ersättning från Bolaget eller annan. Den som förvärvat teckningsrätter i marknaden kommer i så fall att lida ekonomisk förlust motsvarande förvärvskost­naden för teckningsrätterna.

Emissionserbjudandet och tidplan i korthet:

Företrädesrätt:                         En (1) innehavd aktie i Bolaget berättigar till en (1) teckningsrätt. En (1) teckningsrätt berättigar till teckning av en (1) ny aktie

Teckningskurs:                        SEK 0,35 kronor per aktie

Teckningstid:                           1 april – 15 april 2016

Handel i teckningsrätter:         1 april – 13 april 2016

BTA (Betald Tecknad Aktie):   Handel med BTA kommer att ske på AktieTorget från och med den 1 april 2016 fram till dess att Bolagsverket har registrerat emissionen. Denna registrering beräknas ske i mitten av juni när villkoren för nyemissionens genomförande är uppfyllda. Om villkoren inte är uppfyllda förfaller emissionen och innehavare av BTA har rätt att få sina BTA inlösta till teckningskursen.

Carl-Fredrik Morander, Styrelseordförande Moretime

Moretime Group består av ett moderbolag, Moretime Professional Services AB (publ), samt hel-och delägda bolag verksamma inom nischen kapital- och kompetensförsörjning. Den övergripande målsättningen är att skapa ett ledande ekosystem för professionella tjänster till SME-företag. Tjänsterna når potentiellt en marknad som årligen är värd ca 40 miljarder. Läs mer på moretimegroup.se.