Delårsrapport för perioden januari 2015 – mars 2015

FÖRSTA KVARTALET 2015 (JANUARI – MARS)

• Nettoomsättningen för första kvartalet uppgick till 3,23 MSEK (3,34 MSEK)
  • Bruttoresultat exkl. aktiverat arbete för egen räkning: 1,47 MSEK (1,58 MSEK)
  • Bruttomarginal exkl. aktiverat arbete för egen räkning: 45 % (47 %).
  • Rörelseresultat före avskrivningar: -2,13 MSEK (-1,11 MSEK)
  • Nettoresultat: -2,78 MSEK (-1,66 MSEK)
  • Resultat per aktie: -0,31 kr (-0,26 kr)
  • Nettokassaflöde: -1,73 MSEK (0,34 MSEK)
  • Likvida medel vid kvartalets slut uppgick till 0,63 MSEK (0,07 MSEK)
  • Antal aktier vid kvartalets utgång uppgick till 9 039 480 st

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET

• Fortsatt framgång i USA med ytterligare tre signifikanta beställningar till ett totalt ordervärde om 2 MSEK. Dessa tre har levererats efter första kvartalets utgång och påverkar därmed resultatet för kvartal två.

• Som ett led i att kunna satsa ytterligare på USA-marknaden reduceras kostnaderna i Uppsala med ca 200 000 kronor per månad.

• Bolaget beviljas lån om sammanlagt 5 MSEK från Nordea och ALMI. Hur finansieringsbehovet ser ut på längre sikt är i första hand avhängigt av hur den ökning av orderingången vi nu ser utvecklas över tid.

• Orderstocken per den 8 maj 2015 inklusive hittillsvarande fakturering uppgår till 6,7 MSEK. Nettoomsättningen för helåret 2014 uppgick till 7,4 MSEK.

• De två större beställningarna bolaget fick från USA i december installeras på Walmart med god respons.

Den förstärkning som gjorts på sälj och marknad i Sverige har möjliggjort en väsentligt ökad frekvens av kundbesök under hösten vilket resulterat i ett tiotal nya display-program i Sverige. Storleken på dessa projekt är av naturliga skäl betydligt mindre än de amerikanska. Vi har därför påbörjat en omfördelning av resurser för att kunna möjliggöra en ökad satsning i USA. Som ett led i detta har vi minskat personalstyrkan i Uppsala och därmed hittills minskat kostnaderna med ca 200 000 kronor per månad.

Ytterligare tre personer har nyligen engagerats i USA, huvudsakligen på provisionsbasis.

Vi har fortsatt stark tro på bolaget och bedömningen är att såväl försäljning som resultat förbättras avsevärt gentemot föregående år.