Motion Display – Preliminärt resultat

Preliminär omsättning och resultat för Motion Display bättre än förväntat. Fortsatt stark orderingång under fjärde kvartalet och kortade ledtider har möjliggjort rekordstor omsättning.

I delårsrapporten för de nio första månaderna redovisades en nettoomsättning om 15,4 MSEK (9,42 MSEK) och en rekordstor orderstock vid kvartalets utgång om 9,7 MSEK. Därtill, informerades om en viktig pilotorder, som erhölls efter kvartalets utgång, om 1,7 MSEK.

De indikerade siffrorna gav en möjlig omsättning på nära 26 MSEK.

Produktion har gått enligt plan och hela orderstocken har kunnat levereras under 2016. Tack vare förbättrade ledtider och fortsatt stark orderingång under kvartal fyra har ytterligare projekt kunnat levereras. Preliminära siffror visar på en omsättning för helåret på ca 31 MSEK (11,4 MSEK) och ett resultat före skatt på ca 166 TSEK (-9,89 MSEK). Orderstocken vid årets slut uppgick till 4,3 MSEK varav försäljning av installationer och övrigt uppgick till 0,9 MSEK.

Bokslutskommuniké för helåret 2016 presenteras den 16 februari.

Anna Engholm, VD på Motion Display kommenterar: “Vi har haft fortsatt stark orderingång under det fjärde kvartalet och det är mycket glädjande att vår produktionsenhet kunnat möta upp den drastiskt höjda produktionsvolymen och dessutom med kortade ledtider. Bara under det fjärde kvartalet har vi omsatt mer än de tre första kvartalen tillsammans. Att vi nu gör positivt resultat på helårsbasis för första gången är en viktig milstolpe.”

Siffrorna i detta pressmeddelande är preliminära och har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Denna information är sådan information som Motion Display Scandinavia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 februari 2017.

Motion Display är den ledande globala tillverkaren av skyltar till detaljhandeln baserade på elektroniskt papper och erbjuder nya lösningar för effektiv marknadsföring i butik. Bolaget grundades i Uppsala 2005 av Erik Danielsson, tidigare koncernchef för Pharmacia AB och grundare av bland annat Pricer AB, världsledande leverantör av ESL (Electronic Shelf Labels) och Scandinavian Biogas. www.motiondisplay.com.