Motion Display: Kvartalsredogörelse jan-mars 2014

• Nettoomsättning: 3,34 mkr (1,39)
• Bruttoresultat: 1,58 mkr (0,49)
• Bruttomarginal: 47 % (35 %)
• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA): -1,11 mkr (-3,77)
• Nettoresultatet: -1,66 mkr (-4,23)
• Resultat per aktie: -0,26 (-0,76)

• Likvida medel vid periodens slut uppgick till 65 tkr (-247 tkr)
• Nettokassaflöde: 0,34 mkr (-4,49)
• Antal aktier uppgick per 2014-03-31 till 7 439 480 st
• Antal aktier uppgår per 2014-05-08 till 8 502 631st (efter delregistrering)

Kostnader för listning och emission har ej belastat resultatet för Q1.

Resultat per aktie efter finansiella kostnader och skatt beräknat på genomsnittligt antal aktier under perioden (korrigerat för split).

Viktiga händelser under perioden
• Stark tillväxt av såväl försäljning som marginal med kraftigt förbättrat resultat jämfört med föregående år.

• Nyemission i syfte att göra bolaget i stort skuldfritt inför notering tillförde bolaget 12 MSEK.

• Inför noteringen på AktieTorget genomfördes en split av aktien (20:1)
• Aktiviteter för att genomföra en notering på Aktie Torget påbörjades, inklusive planerad emission om 20,8 MSEK.

• Rekryteringsfirma anlitades för att skapa en slagkraftig sälj- och marknadsorganisation.

• Ett viktigt avtal tecknades med ICA IMS (Indirekt Material och Service), innebärande att bolagets produkter upptas i det s.k. IMS-sortimentet. Sveriges drygt 1 300 ICA-handlare kommer därmed att kunna köpa bolagets produkter via ICAs centrala inköpssystem.

Viktiga händelser efter periodens slut
• Avtal tecknades med Herbert Retail Ltd i England. Herbert är en ledande leverantör av ledande teknikbaserade lösningar för större organisationer i Storbritannien och arbetar mot både kedjor och leverantörer.

• Listning och planerad emission genomförda enligt plan. Emissionen tecknades av drygt 200 aktieägare och tillförde bolaget, inklusive garanters teckningar, 20,8 MSEK före emissionskostnader och ca 17,8 MSEK efter emissionskostnader. Därutöver kommer kostnader för noteringen. Garanters teckningar uppgick till 774 153 aktier. Samtliga dessa aktier omfattas av ”lock-up” under perioden 5 maj 2014 – 13 juli.

VD´s kommentarer till första kvartalet 2014

Första kvartalet 2014 innebar kraftiga förbättringar såväl avseende försäljning, resultat som marginaler jämfört med föregående år. Detta trots att de aviserade förstärkningarna av sälj- och marknadsresurser ännu inte hunnit ge effekt. Bedömningen är att försäljning och resultat under året fortsättningsvis kommer att vara tämligen ryckigt till dess att förstärkning på sälj- och marknad finns på plats. En rekryteringsfirma har anlitats i syfte att rekrytera de resurser som krävs nu när bolaget ska övergå från att ha varit ett utvecklingsbolag till ett bolag med adekvata sälj- och marknadsresurser.

Särskilt glädjande är att försäljningen av bolagets produkt till ICA fått så starkt genomslag. Våra displayer har redan sålts till fler än 160 butiker. Vi ser fram emot förväntat positiva effekter av det nyligen tecknade avtalet med ICA IMS. Baserat på framgången på ICA fokuserar vi på att bearbeta övriga ledande detaljhandelsföretag i Sverige och övriga Norden.