Stark start på året för Motivation.se - dubblar antalet läsare per månad

Ledarskapssajten Motivation.se som skriver om forskning och utveckling inom områdena ledarskap och motivation, och som också ligger bakom utmärkelsen Årets VD, kan se tillbaka på en mycket positiv start på året.

Redan efter fem månader har antalet läsare per månad ökat till mer än det dubbla jämfört med förra året. Idag har Motivation.se över 50.000 läsare i månaden.

Så här kommenterar Per Winblad, VD och chefredaktör för Motivation.se, resultatet:

- Förra året hade vi över 250.000 besökare totalt, varav ca 200.000 unika. Nu har vi redan efter fem månader passerat detta, vilket känns både roligt och är i linje med våra målsättningar. I mars månad var vi all time high med över 73.000 läsare.

Bakom initiativet Motivation.se står grundarna Per och John Winblad. Per har 30 års erfarenhet som konsult inom organisationsutveckling och ledarskap med uppdrag hos stora bolag som Ericsson, Nokia och Trygg-Hansa. John Winblad, som utvecklat den tekniska plattformen, har en bakgrund inom e-learning, IT-stöd och affärsutveckling. För drygt fem år sedan började de tillsammans på allvar utveckla idén att göra domänen Motivation.se till en central mötesplats för chefer och ledare som vill utveckla sin organisation, sina medarbetare och sig själv.

- Vi tyckte inte att det fanns någon riktigt bra svensk sajt som på ett tillräckligt intressant och djupgående sätt kunde analysera och belysa just ledarskapets innersta väsen, det som i väldigt hög grad handlar om just motivation.

- Hur motiverar man sig själv och andra i sitt ledarskap? Vad finns det för forskning på området? Vilka är de absolut senaste rönen och vad tror man om framtidens krav på morgondagens ledare?

Motivation.se har idag ett tjugotal expertskribenter, bloggare och kolumnister. Allt från politiska kommentatorer till jämställdhetsexperter och trendspanare.

- Vi har också ett antal gästskribenter som återkommer ett par gånger om året, säger Frida Nilsson, redaktionschef sedan starten. Jag tycker att vi har lyckats hitta en unik plats i ett medielandskap som är i gungning. Vårt fokus är kunskapsdelning och vi jobbar tillsammans med branschens främsta inom vårt område. Reaktionerna från alla som hittar till oss är i stort sett genomgående positiva och våra artiklar delas flitigt både på Facebook och Twitter men kanske framför allt på LinkedIn. Det märks att vi behövs.

Motivation.se ingår idag i Motivation Media Group (MMG). Bolaget ägs gemensamt av Per och John Winblad, Frida Nilsson och Greger Stenström, tidigare Stenström Red Cell reklambyrå.

Bolaget har just haft sitt första bokslut och resultatet visar på ett litet plus, vilket Greger Stenström, som också är styrelseordförande i bolaget, ser som en klar framgång.

- Att redan första verksamhetsåret gå plus var nog mer än vad vi vågat hoppas på. Och med den här starten på 2015 finns all anledning att se ljust även på innevarande år.

Just nu är också nomineringen till Årets VD igång som bäst. Vem som slutligen kommer att bli Årets VD 2015 avgörs i samband med en stor galakväll på Berns Salonger den 9 november.