Ulrika Hoffer ny expert på kost och mental prestation hos Motivation.se

Författaren, föreläsaren och journalisten Ulrika Hoffer kommer regelbundet att skriva krönikor inom området kost och prestation.

Ulrika driver företaget Råsmart och är också kostrådgivare och livsstilscoach. Hon föreläser på temat "mat och mental prestation" och coachar högpresterande personer i näringslivet att få tillgång till sin fulla kapacitet och maximal energi genom anpassad kost och livsstil.

Hon är även författare till boken Råsmart familj, utsedd till Årets bästa hälsobok 2011 av Måltidsakademien. www.rasmart.se

Ulrika har egna erfarenheter av hur kost påverkar produktivitet och resultat. Hon säger själv att hennes humör, energi och mentala prestationsförmåga länge styrdes av bristfällig kosthållning, tills hon gjorde en rejäl förändring. Så växte idén fram om boken Råsmart familj som släpptes förra året.

-Det är skrämmande att tänka tillbaka på alla eftermiddagsdippar som jag försökt mota med kanelbullar och starkt kaffe! Jag har spillt mycket kreativitet på grund av blodsockersvackor, kan jag lova...

Hennes mål är bland annat att flytta fokus från viktfixeringen när det gäller mat, och istället uppmärksamma andra viktiga fördelar som en omläggning av kosten kan innebära – till exempel högre energi och koncentrationsförmåga.

- Det är extremt tröttsamt med denna eviga viktfokusering i kostsammanhang. Antingen ska man äta på ett visst sätt för att bli smal eller för att skydda mot cancer och hjärtkärlsjukdom. För mig känns det väldigt avlägset att tänka på och inte tillräckligt viktigt för att välja mandlar istället för mackor. Men om jag kan fungera lite bättre, förhandla lite smartare, hinna lite mer, fokusera bättre - då är det väldigt angeläget att göra smarta val i kosten. Nu hoppas jag att kunna nå ut med denna kunskap och alla de knep jag samlat på mig genom åren på bred front i näringslivet. Och Motivation.se är ett utmärkt ställe att utgå ifrån.

Ulrika Hoffer kommer att skriva två krönikor varje månad. Hennes första bidrag heter ”Jag kör kostråd utan viktfokus” och publicerades idag på Motivation.se

På ledarskapssajten Motivation.se låter vi våra läsare snabbt och överskådligt ta del av nyheter, trender, reportage, expertråd om ledarskap, motivation & goda prestationer - på ett helt nytt sätt.
Per Winblad, VD & Chefredaktör Motivation.se