Vinnarna av Årets vd 2012 har utsetts!

Ikväll utsågs vinnarna av utmärkelsen Årets vd på Grant Thorntons huvudkontor i Stockholm.

Årets vd, klass små företag - upp till 200 anställda

Fredrik Törnqvist, Bostadsbolaget Mimer

Juryns motivering lyder:
För att, med begränsade resurser, arbetat kraftfullt med CSR och lyckats skapa långsiktig hållbarhet och nöjda kunder. Årets vd för små bolag kan redovisa ett uthålligt och bra affärsresultat som visar effekt över tid. Med initiativ till en egen arbetsförmedling har Årets vd gjort skillnad som sträcker sig längre än den egna verksamheten. I organisationen har också en stor delaktighet och engagemang hos medarbetarna skapats. Fredrik Törnqvist, Bostadsbolaget Mimer.

- Jag är jättehedrad. Jag vill verkligen tacka alla mina duktiga medarbetare och jag håller med juryn som tidigare pratade om vikten av att rekrytera rätt människor. Med rätt medarbetare omkring sig blir man också bättre själv, säger Fredrik Törnqvist.

Årets vd, klass mellanstora företag- 201 - 1.000 anställda

Sarah McPhee, SPP

Juryns motivering lyder:
Årets vd för mellanstora bolag har vänt resultatet från rött till svart utan att tappa fokus på hållbarhet. Investeringar sker med CSR-perspektiv och varumärket har därmed utvecklat en naturlig koppling till ett ansvarsfullt företagande. För 14:e året i rad har bolaget placerat sig i absoluta toppskiktet på Down Jones Sustainability Index. Med ett kommunikativt och gott ledarskap får Årets vd medarbetarna att växa.

- Det här priset känns jättespännande och ärofyllt att få. Det visar att jag lyckats med det jag tycker är viktigt – att kommunicera, lyssna och titta runt hörnet. Och det visar också att  vårt arbete med CSR är synligt, kommenterar Sara McPhee.

Årets vd, klass stora företag - över 1.000 anställda

Richard Bergfors, Max Hamburgerrestauranger.

Juryns motivering lyder:
För ett föredömligt starkt socialt ansvarstagande, såväl inom Sverige som utanför landets gränser. Årets vd för stora bolag har med sitt ledarskap lyckats integrera hållbarhet och mångfald i hela verksamheten. Företaget har drivits framgångsrikt lönemässigt och mänskligt, och förvandlat en global produkt till ett svenskt miljövänligt alternativ. Med sitt ledarskap har Årets vd skapat delaktighet hos medarbetarna och goda kundrelationer.

- Det här är fantastiskt kul! Vi startade ju 1968 med en korvkiosk i Gällivare så det har varit en resa. Jag tror det finns en marknad där ute för oss och vi kommer att fortsätta satsa på kvalitet, hälsa och hållbarhet. Jag vill tacka alla våra 3.300 medarbetare där ute. Det är trots allt de som gör jobbet, jag är bara en frontfigur, säger Richard Bergfors.

Samtliga slutfinalister

Till slutfinal för små företag gick Maja Koppelman, Livsanda vård och assistans i Västra Götalandsregionen och Charlie Hansson, Chas Visual Management.

Slutfinalisterna för mellanstora bolag blev Lars Appelqvist, Löfbergs och
Dimitris Gioulekas, Knightec.

I klassen stora bolag gick Susanne Sidén, Frösunda och Anders Strålman, Axfood till slutfinal.

Vinnarna får äran och 10.000 kronor att skänka till välgörande ändamål. Som ärofyllt bevis får de också en prisplakett, designad av konstnären Jonas Torstensson.

Bilder från eventet finns att hämta på www.åretsvd.se.

För mer information kontakta:
Per Winblad, chefredaktör och vd, Motivation.se
per.winblad@motivation.se