Över 1 miljon set-top boxar från Motorola

Report this content

Linköping den 4 april 2007 – Motorola meddelar idag att bolaget har levererat över
1 miljon IPTV set-top boxar. En milstolpe som bekräftar den snabba tillväxten av IPTV och Motorolas marknadsledande position.

”Kommunikationsföretag över hela världen expanderar inom videoteknologin genom IPTV,” säger Lars Bengtsson, Sverigechef och försäljningsdirektör för Motorola Connected Homes i Linköping. ”Motorola har lång erfarenhet som innovatörer inom design av avancerade videodistributions nät. Nu tar vi nästa steg inom utvecklingen av IPTV genom att lägga till interaktivitet, personifiering och tillgång till content och innehåll oavsett tid och plats”

I tillägg till set-top boxar erbjuder Motorola videolösningar som möjliggör snabb introduktion och implementering av tillförlitliga IPTV tjänster på marknaden.

Den miljonte set-top boxen - VIP1510 - representerar betydande framsteg jämfört med den första boxen som levererades i maj 2001. VIP1510 är en del av Motorolas produktportfölj som innehåller många modeller med inbyggd hårddisk för digital videoinspelning (DVR) och avkodning av videoformaten MPEG-2 och MPEG-4/AVC i både standard- och högupplöst format (HDTV). Portföljen innehåller även hybridmodeller för att kombinera IPTV med marksänd digitalTV.

Motorola IP Set-top boxar
Motorola har levererat videodistributionsnät i mer än 50 år och våra IPTV lösningar har möjliggjort väsentliga förbättringar i affärsmodellerna för mer än 70 operatörer över hela världen. Denna senaste milstolpe tillsammans med leveransen av den femtionde miljonte digital kabel set-top boxen i oktober 2006 är några av många framgångar för Motorola Connected Homes.

I februari 2006 förvärvade Motorola det svenska företaget Kreatel, en ledande utvecklare av innovativa IP-baserade digitala set-top boxar. Kreatel har försett europeiska tele- och internetoperatörer med mjukvaru- och hårdvarulösningar och kompletterat Motorolas portfölj och erbjudande om flexibla lösningar för operatörer att implementera IP-baserade videotjänster över hela världen.

Motorolas IPTV plattform består av vår VIP serie av IP-baserade set-top boxar som stödjer såväl standard som avancerad video kodning, lösningar för hantering av digitala rättigheter (DRM – Digital Rights Management Solutions) och ett antal middleware plattformar.

Motorola VIP 1200 är en kompakt avancerad IP set-top box som stödjer HD och standard definition (SD) högkvalitativ digital video. Dess tvåkanals IP-kapacitet möjliggör användning av olika applikationer samtidigt, som Multicast TV och VoD. VIP 1200 omfattar en high-end mikroprocessor och förbättrad grafik för kodning av HD och SD digital TV, samt surroundljud.