Kommuniké från extra bolagsstämma den 1 december 2022 i MoveByBike Europe AB (publ)

Extra bolagsstämma i MoveByBike AB (publ) ("Bolaget"), ägde rum den 1 december 2022. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet och i enlighet med styrelsens tidigare offentliggjorda beslutsförslag.

Bolagsstämman beslutade om följande:

Företrädesemission

Bolagets aktiekapital ökas med högst 654 856 kronor genom nyemission av högst 6 548 560 aktier.

De som på avstämningsdagen för emissionen är registrerade som aktieägare i Bolaget äger företrädesrätt att teckna de nya aktierna i Bolaget. För varje befintlig aktie erhålls en (1) teckningsrätt. Fem (5) teckningsrätter berättigar till teckning av fyra (4) nya aktier i Bolaget.

De nya aktierna emitteras till en kurs av 0,80 kronor per aktie

Teckning av de nya aktierna ska ske under perioden från och med den 9:e december till och med den 23:e december.

Styrelsen har rätt att besluta om förlängning av teckningstiden och betalningstiden, dock som längst till och med den 31 december 2022.

Avstämningsdag för fastställande av vilka aktieägare som är berättigade att med företrädesrätt teckna de nya aktierna ska vara den 8:e december.

Övertilldelningsoption

Bolagstämman bemyndigar styrelsen att, inom trettio (30) dagar från sista teckningsdagen i företrädesemissionen den 22:e december, dock senast den 21:a januari, fatta beslut om nyemission av aktier mot kontant betalning (eller vederlagsfritt) och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning eller i annat fall på villkor som avses i 2 kap. 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen (2005:551) och att därvid kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt.

Det totala antalet aktier som ska kunna emitteras ska vara begränsat till maximalt 1 875 000 aktier och ska därvid uppgå till sådant antal som ryms inom bolagsordningens gränser om antal aktier och aktiekapital.

De nya aktierna ska emitteras till en kurs av 0,80 kronor per aktie.

Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att emissionen ska kunna ske för finansiering av Bolagets verksamhet och att möjliggöra en breddning av ägarbasen i Bolaget samt för att tillvarata möjligheten för Bolaget att tillföras ytterligare emissionslikvid en eventuell överteckning i företrädesemissionen den 8:e december.

Emissionsbemyndigande

Styrelsen har föreslagit att bolagstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler mot kontant betalning (eller vederlagsfritt) och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning eller i annat fall på villkor som avses i 2 kap. 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen (2005:551) och att därvid kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt.

Det totala antalet aktier som ska kunna emitteras respektive antalet aktier som ska kunna tecknas med stöd av optionsrätt till nyteckning av aktier respektive antalet aktier som konvertibler ska berättiga konvertering till ska sammanlagt motsvara högst 40,58 procent av det registrerade aktiekapitalet i Bolaget och ska uppgå till sådant antal som ryms inom bolagsordningens gränser om antal aktier och aktiekapital.

Emissionerna ska ske till marknadsmässig teckningskurs fastställd av styrelsen i förekommande fall i samråd med Bolagets finansiella rådgivare och med beaktande av marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall.

Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att emissioner ska kunna ske för finansiering av Bolagets verksamhet, och att möjliggöra en breddning av ägarbasen i Bolaget.

För ytterligare information, kontakta: