MoveByBike öppnar ytterligare en logistikhubb i Stockholm som ett led i tillväxtstrategin

MoveByBike Europe AB (”MoveByBike” eller ”Bolaget”) tecknade den 22a september 2024 ett hyresavtal för en ny logistikhubb på Rehnsgatan i centrala Stockholm. Den nya hubben, med sitt centrala läge, är strategiskt utvald för att bättre adressera den nya miljözonen i Stockholms innerstad samt för att komplettera nuvarande hubb i södra Stockholm. Vidare möjliggör den nya logistikhubben expansion norrut, vilket förbättrar kapaciteten att hantera kundkontrakt och effektiviserar likväl distributionen. Lokalen utgör en viktig del av bolagets pågående tillväxtstrategi som genomförs i samarbete med strategiska partnern Airmee.

Den nya lokalens centrala läge gör det möjligt för Bolaget att effektivt stödja den kommande miljözonen i Stockholms innerstad, en miljözon inom vilken MoveByBike är ett utav fåtal aktörer som har tillstånd att leverera inom genom våra utsläppsfria el-lastcyklar. Strategin att etablera lokalnära hubbar medför att Bolaget kan effektivisera distributionen för våra el-lastcyklar, vilket i förlängningen bidrar till att minska både kostnader och utsläpp.

Den nya hubben kommer att underlätta för Bolaget att ta sig an fler kundkontrakt i Stockholms norra delar. Lokalen kompletterar därutöver Bolagets nuvarande hubb i södra Stockholm, belägen i Slakthusområdet, och gör det möjligt att optimera logistiken samt minska transporttider. Genom att etablera hubbar i både söder och centrala delar av staden kan bolaget erbjuda snabbare och mer effektiva leveranser samtidigt som det stärker kunderbjudandet.

Fredrik Videlycka, Interim VD för MoveByBike, kommenterar: "Vår nya centrala hubb stärker vår kapacitet att hantera den ökade efterfrågan på hållbara leveranslösningar samtidigt som vi kan erbjuda snabbare och mer effektiva leveranser i Stockholm. Det är en viktig del av vår långsiktiga strategi att bygga ett nätverk av lokalnära hubbar som stöder våra kunders behov fullt ut för att stärka vårt kunderbjudande och vår tillväxt."

Om Airmee och partnerskapet

Airmee är ett snabbväxande tech-baserat logistikföretag som erbjuder hållbara och snabba leveranser för e-handeln. MoveByBike har ingått ett långsiktigt partneravtal med Airmee, värt mellan 15 och 20 miljoner kronor per år. Genom detta avtal levererar MoveByBike utsläppsfria godsleveranser med sina el-lastcyklar, vilket stödjer både Airmees och MoveByBikes hållbarhetsmål. Avtalet stärker MoveByBikes närvaro och kapacitet att hantera ökade volymer i både Stockholm och andra nordiska städer.

Fredrik Videlycka, Interim VD

MoveByBike är verksamma inom e-handel, logistik och mikromobilitet och är idag en av få aktörer på marknaden som arbetar med helt miljövänlig transport. Transporten sker med Bolagets egenutvecklade och inköpta el-lastcyklar, fordonen är eldrivna med en lastvikt på 200 kilo och lastutrymme på upp till fyra kubikmeter. Bolagets fordon är flexibla och lätta att operera med i städer där trafiken annars är ett problem, samtidigt som de möjliggör en högre produktivitet och effektiv transport eftersom de kan arbeta på både cykelvägar och bilvägar. Under 2020 genererade Bolaget en omsättning på cirka 27 MSEK och över 500 000 leveranser genomfördes. MoveByBike har för avsikt att expandera verksamheten i Norden samt bredda sin verksamhet inom e-handel.