MoveByBike startar verksamhet i Köpenhamn med tillgångarna i Chainge’s ApS konkursbo

MoveByBike Europe AB (Publ) ("MoveByBike" eller "Bolaget") är glada att kunna meddela att vi har förvärvat de nödvändiga tillgångarna från konkursboet efter Chainge ApS för att fortsätta driva verksamhet i Köpenhamn. Förhandlingarna om avtalet slutfördes den 16 augusti 2024, och avtalet signerades idag, den 19 augusti 2024. Köpeskillingen uppgår till 381.480,12DKK vilket erläggs kontant och utan att nya lån tas upp. Konkursboet inkluderar tillgångar som Chainge's fordon, personal, kundkontrakt, goodwill, namnrättigheter, IT-utrustning samt depositioner.

Chainge ApS försattes i konkurs den 13e augusti 2024 enligt tidigare PM den 13e Augusti 2024 ”Chainge ApS, dotterbolag till MoveByBike, har försatts i konkurs”, och sedan dess har MoveByBike arbetat för att utvärdera möjligheterna att förvärva och integrera de nödvändiga tillgångarna i Chainge’s verksamhet till MoveByBike.  Tillträdesdagen är satt till onsdagen den 21 augusti 2024, och genom detta förvärv kan MoveByBike fortsätta leverera på Bolagets löften till kund, gamla som nya. Det är viktigt att notera att konkursboet kommer utan skulder, vilket innebär att verksamheten står på en solid grund för framtida tillväxt. Vi är glada över att kunna fortsätta arbeta tillsammans med de fantastiska medarbetarna från Chainge, som nu åter blir en del av MoveByBike-familjen.

Fredrik Videlycka, Interims VD för MoveByBike, kommenterar: "Vi ser med stor glädje fram emot att fortsätta att driva och utveckla verksamheten i Köpenhamn och att få arbeta tillsammans med våra kollegor från Chainge. Deras erfarenhet och engagemang är ovärderliga tillgångar för oss, och vi är övertygade om att denna satsning kommer att bidra till vår långsiktiga framgång i regionen. Detta är ett viktigt steg i vår strategi att stärka vår närvaro på den nordiska marknaden och fortsätta leverera hållbara transportlösningar."

Fredrik Videlycka, Interim VD

MoveByBike är verksamma inom e-handel, logistik och mikromobilitet och är idag en av få aktörer på marknaden som arbetar med en helt miljövänlig transport. Transporten sker främst med Bolagets egenutvecklade Cargoshuttle– en eldriven cykel med en möjlig lastvikt på 200 kilo och lastutrymme på upp till fyra kubikmeter. Bolagets transportcyklar är flexibla och lätta att operera med i städer där trafiken annars är ett problem samtidigt som de möjliggör en högre produktivitet och effektiv transport eftersom de kan arbeta på cykelväg såväl som bilväg. MoveByBike har för avsikt att expandera verksamheten i Norden samt bredda sin verksamhet inom e-handel.

Denna information är sådan som MoveByBike är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-08-19 16:00 CET.