Kommuner i Storstockholm minskar de korta bilresorna med 83 procent genom att ersätta bilen med elcykel

Report this content

I tio veckor har 20 hushåll i Stockholmsregionen genom ”Utan bilen-dealen” provat på att ersätta alla bilresor under milen med elcykel. Under testperioden har de minskat antalet korta bilresor med 83 procent, genom att byta ut 2 000 bilresor mot elcykel. Bakom projektet står Energi- och klimatrådgivningen i Stockholmsregionen, ett samarbete mellan 26 kommuner där bland annat MOVS har försett hushållen med elcyklar.

På bilden ser vi en av de medverkande i projektet Utan bilen-dealen. Foto: Teddy Marton

MOVS ambition är att leda utvecklingen av elektrifierad mikropendling genom långtidsuthyrning av lätta elfordon. Drivkraften är att lösa vår tids stora utmaningar. Trängseln, köerna och stressen tär på vår hälsa och på våra relationer. De dagliga resorna till och från arbete, förskola och fritidsaktiviteter kan bli smidiga och hälsosamma. För den som önskar kan den dagliga resan dessutom vara ett utmärkt tillfälle att få motion.

- Vi är väldigt stolta över vårt samarbete med Stockholms stad och Utan bilen-dealen. Elektrifierad mikropendling är ett svar på människors efterfrågan om en enklare vardag, hälsosammare livsstil och önskan om att resa hållbart, säger Jonas Rundqvist, CMO/Creative Director, Movs Technology Group.

De kommuner som medverkar i projektet Utan bilen-dealen är: Botkyrka, Danderyd, Haninge, Huddinge, Håbo, Nacka, Nynäshamn, Salem, Stockholms stad, Sundbyberg, Sollentuna och Tyresö.

Resultat från kampanjen:

• Totalt har de 20 familjerna under projektets gång hoppat över 2 000 korta bilresor.

• Hushållen har minskat sina korta bilresor med 83 procent (målet var 75 procent).
  • Familjerna har gjort i genomsnitt 13 cykelresor per vecka. Totalt 130 cykelresor/familj för hela testperioden och totalt 2600 cykelresor för alla familjer.
  • Varje familj har cyklat i genomsnitt 520 km, vilket motsvarar en total siffra för alla familjer på 10 400 km (över 1000 mil, ner till Saharaöknen och tillbaka).
  • De vanligaste resorna som bytts ut är resor i samband med inköp, fritidsaktiviteter och till och från skola/förskola.
  • 90 procent av deltagarna är mycket positiva till att byta ut de korta bilresorna mot elcykel.
  • 70 procent tycker att det gått bättre än förväntat att byta ut bilresorna mot elcykel.
  • 90 procent tycker det har gått mycket lätt eller lätt att byta ut bilresorna mot elcykel.
  • 90 procent av hushållen uppger att de kommer cykla i större utsträckning efter testperioden.

Läs gärna mer om projektet Utan bilen-dealen på Energi- och klimatrådgivningens hemsida.

För mer information om MOVS, vänligen kontakta:
Jonas Rundqvist, CMO/Creative Director, Movs Technology Group
Mail: jonas@ridemovs.com

Movs Technology Group
MOVS är en del av Movs Technology Group som har varit branschledande inom försäljning av personliga miljövänliga transportmedelsedan 2005. Movs Technology Group är idag marknadsledande på elmopeder, samt ledande återförsäljaren av elcyklar i Sverige. Företaget har utvecklat flera marknadsledande varumärken i Sverige, Baotian, Vässla, Drax, Niu och Lifebike. Mobility-as-a-Servicetjänsten MOVS är en abonnemangstjänst för långtidsuthyrning av lätta elfordon som elcyklar och elmopeder.
Besök gärna våra hemsidor: www.ridemoves.com, https://movstechnology.com

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Vi är väldigt stolta över vårt samarbete med Stockholms stad och Utan bilen-dealen. Elektrifierad mikropendling är ett svar på människors efterfrågan om en enklare vardag, hälsosammare livsstil och önskan om att resa hållbart.
Jonas Rundqvist, CMO/Creative Director, Movs Technology Group