Det strukturella åtgärdsprogrammet ger effekt men kvartalet präglas av en lägre försäljning

Under kvartalet har det varit stort fokus och uppmärksamhet på förnyelsen av MQ genom lanseringen av våra första MarQet-butiker. Kvartalet har präglats av en lägre försäljning som ett resultat av minskad trafik till våra butiker i en utmanande och kampanjintensiv marknad. För MQs del har däremot sortimentet inom de egna varumärkena haft en positiv försäljningsutveckling samt att satsningen inom e-handeln har gett resultat med påtaglig ökning av trafik och konvertering. Vårt strukturella åtgärdsprogram utvecklas enligt plan och påverkar kvartalet positivt med 10 MSEK.

Första kvartalet (september 2019-november 2019)

• Nettoomsättningen uppgick till 373 MSEK (402), en minskning med 7,3 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med 3,8 procent (marknadens jämförbara butiker minskade med 2,5 procent enligt HUI).
  • Bruttomarginalen uppgick till 61,4 procent (61,0). Under kvartalet har vi engångsposter som påverkar bruttomarginalen med 0,9 procentenheter (-).
  • Rörelseresultatet uppgick till 13 MSEK (12), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 3,4 procent (3,0).
  • Periodens resultat uppgick till 3 MSEK (9), vilket motsvarar 0,03 SEK (0,25) per aktie före och efter utspädning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 39 MSEK (-16). Det förbättrade kassaflödet jämfört med föregående års kvartal avser främst ett förbättrat rörelsekapital och effekter av IFRS 16.
  • Den 1 september 2019 ändrade MQ Holding AB redovisningsprincip för leasing genom att börja tillämpa IFRS 16 Leasing. MQ Holding AB har valt att tillämpa den förenklade övergångsmetoden och inte göra någon retroaktiv omräkning av tidigare perioder.

Händelser under första kvartalet

• MarQet har under kvartalet lanserat de två första konceptbutikerna, Drottninggatan i Stockholm och Fredsgatan i Göteborg. Lanseringen fick stor medial uppmärksamhet.
  • Under kvartalet har vi lanserat nya produktkategorier och varumärken för att förstärka vårt kunderbjudande i våra MarQet-butiker.
  • MQ har lanserat ett smokingpaket som blev väl mottaget av både media och kunder.
  • Under perioden har Black Week inträffat som var starkare försäljningsmässigt än föregående år på MQ och vi hade en ökad omsättning i vår e-handel.
  • Under kvartalet har vi stängt tre Joy butiker; Triangeln i Malmö, Forumgallerian i Uppsala och butiken i Stenungsund. Vi har också stängt MQ Sturegallerian i Stockholm. Alla butiker stängs i linje med det strukturella åtgärdsprogrammet.
  • Beslut taget om att stänga Joy butiken i Sergelgången, Stockholm.
  • Strukturella åtgärdsprogrammet löper på och har under kvartalet gett resultateffekter om 10 MSEK.

Händelser efter rapportperiodens slut

• Efter kvartalets slut har vi lanserat ytterligare en konceptbutik MarQet, Emporia i Malmö.

Ingvar Larsson VD och Koncernchef: 031-388 80 70
Ola Wahlström CFO: 031-388 80 80

Denna information är sådan information som MQ Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 december 2019 kl. 07:15 CET.

MQ Holding AB äger och driver modebutiker under de tre affärsområdena MarQet, MQ och Joy. Under 2020 ska samtliga MQs butiker göras om till konceptbutiker under namnet MarQet. MarQet är en konceptbutikskedja som erbjuder dam- och herrmode och nya spännande produktkategorier anpassat för dagens flexibla arbetsliv. MQ är Sveriges största varumärkeskedja som genom en mix av egna och externa varumärken erbjuder kläder för män och kvinnor med hög modegrad i attraktiva butiker. Joy vänder sig till kvinnan ”mitt i livet” som är modeintresserad och söker god kvalitet, passform och komfort. De tre affärsområdena omfattar 159 butiker samt e-handel. MQ Holding-aktien är noterad vid NASDAQ OMX Stockholm sedan den 18 juni 2010. För mer information se www.mq.se

Taggar: