Kommuniké från årsstämma 2019

MQ Holding AB höll årsstämma den 23 januari 2019 i Göteborg. Vid stämman fastställdes moderbolagets
och koncernens resultat- och balansräkning för räkenskapsåret 2017/2018. Stämman fastställde vidare styrelsens förslag att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2017/2018 i syfte att skapa utrymme för att stärka bolaget och då främst den digitala utvecklingen, förfogande vinstmedel om 561 378 342 kr balanseras i ny räkning
. Styrelse och VD beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2017/2018.

Stämman beslutade att styrelsen fram till nästa årsstämma ska bestå av sju ledamöter. Till styrelse-ledamöter utsågs Claes-Göran Sylvén, Bengt Jaller, Arthur Engel, Anna Engebretsen, Annika Rost, Mernosh Saatchi och Therese Hillman. Till styrelsens ordförande omvaldes Claes-Göran Sylvén. Till vice ordförande i styrelsen omvaldes Bengt Jaller.

Stämman beslutade om ett årligt styrelsearvode om sammanlagt 1 680 000 kronor, varav 420 000 kronor till styrelsens ordförande och 210 000 kronor till envar av de övriga styrelseledamöterna. Ersättning för utskottsarbete beslutades utgå med 60 000 kronor för arbete i revisionsutskottet och 80 000 kronor till revisionsutskottets ordförande. Till ordinarie ledamot i ersättningsutskottet utgår       25 000 kronor och 35 000 kronor till ersättningsutskottets ordförande.

Beslut fattades om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare samt beslut om inrättande av ny valberedning inför årsstämman 2020.

Ola Wahlström CFO, telefon 031-388 84 01

Denna information är sådan information som MQ Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom vd Ingvar Larssons försorg, för offentliggörande den 23 januari 2019 kl. 16.30 CET.

MQ Holding AB äger och driver modebutiker under de två affärsområdena MQ och JOY. MQ är idag Sveriges största varumärkeskedja. Genom en mix av egna och externa varumärken erbjuder MQ kläder för män och kvinnor med hög modegrad i attraktiva butiker. JOY vänder sig till kvinnan ”mitt i livet” som är modeintresserad och söker god kvalitet, passform och komfort. De två affärsområdena omfattar idag totalt 173 butiker samt e-handel. MQ Holding-aktien är noterad vid NASDAQ OMX Stockholm sedan den 18 juni 2010. För mer information se www.mq.se.