Kommuniké från årsstämma 2020

MQ Holding AB (publ) höll årsstämma den 22 januari 2020 i Göteborg. Vid stämman fastställdes moderbolagets
och koncernens resultat- och balansräkning för räkenskapsåret 2018/2019. Stämman fastställde vidare styrelsens förslag att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2018/2019 i syfte att skapa utrymme för att stärka utvecklingen i bolaget framåt, förfogande vinstmedel om 60 778 637 kr balanseras i ny räkning
. Styrelse och VD beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2018/2019.

Stämman beslutade att styrelsen fram till nästa årsstämma ska bestå av sex ledamöter. Till styrelseledamöter utsågs Claes-Göran Sylvén, Bengt Jaller, Arthur Engel, Anna Engebretsen, Annika Rost och Therese Hillman. Till styrelsens ordförande omvaldes Claes-Göran Sylvén. Till vice ordförande i styrelsen omvaldes Bengt Jaller. Antecknades att Mernosh Saatchi avböjt omval.

Stämman beslutade om ett årligt styrelsearvode om sammanlagt 1 470 000 kronor, varav 420 000 kronor till styrelsens ordförande och 210 000 kronor till envar av de övriga styrelseledamöterna. Ersättning för utskottsarbete beslutades utgå med 60 000 kronor för arbete i revisionsutskottet och 80 000 kronor till revisionsutskottets ordförande. Till ordinarie ledamot i ersättningsutskottet utgår 25 000 kronor och 35 000 kronor till ersättningsutskottets ordförande.

Beslut fattades om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare samt beslut om inrättande av ny valberedning inför årsstämman 2021.

Stämman beslutade om att godkänna styrelsens förslag till ändringar av bolagsordningen och sammanläggning av aktier (1:10). Beslutet biträddes av mer än två tredjedelar av såväl de angivna rösterna som de aktier som var företrädda vid stämman.

Beslutades att godkänna styrelsens förslag om teckningsoptionsprogram innefattande emission och överlåtelse av teckningsoptioner för koncernledningen i MQ-koncernen. Antecknades att beslutet biträtts av mer än nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som var företrädda vid stämman.

Ola Wahlström CFO, telefon 031-388 80 00

Denna information är sådan information som MQ Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 januari 2020 kl. 16.30 CET.

MQ Holding AB äger och driver modebutiker under de tre affärsområdena Marqet, MQ och Joy. Transformationen att göra MQs samtliga butiker till konceptbutiker under namnet Marqet har påbörjats. Marqet är en konceptbutikskedja som erbjuder dam- och herrmode och nya spännande produktkategorier anpassat för dagens flexibla arbetsliv. MQ är Sveriges största varumärkeskedja som genom en mix av egna och externa varumärken erbjuder kläder för män och kvinnor med hög modegrad i attraktiva butiker. Joy vänder sig till kvinnan ”mitt i livet” som är modeintresserad och söker god kvalitet, passform och komfort. De tre affärsområdena omfattar 159 butiker samt e-handel. MQ Holding-aktien är noterad vid NASDAQ OMX Stockholm sedan den 18 juni 2010. För mer information se www.mq.se