MQ blir Marqet: Bildar Sveriges största kedja med konceptbutiker

Idag påbörjas ett nytt kapitel i MQs historia när den första Marqet-butiken slår upp portarna på Drottninggatan i Stockholm. Under 2020 ska samtliga MQs 119 butiker göras om till konceptbutiker med det nya namnet. Då lanseras även ehandelssiten marqetstores.se.

Med Marqet tar MQ fasta på det bästa ur sitt ursprung och utvecklar erbjudandet från dam- och herrmode till att även inkludera andra produktkategorier. Målet är att förstärka positionen som en attraktiv destination för inspiration och trender inom både mode och livsstil.

”Som konceptbutik kommer Marqet utöka sortimentet med fler typer av produkter och tjänster för människor i dagens flexibla arbetsliv. Vi skapar en arena med tillfälliga samarbeten, fler inspirerande kollektioner och ett ännu större fokus på trender. Att vi gör detta över hela Sverige gör Marqet unikt”, säger Ingvar Larsson, VD för Marqet.

Utöver ett utökat produktsortiment öppnar Marqet upp för nya kundupplevelser, som till exempel möjligheten att sitta och arbeta från butikerna. Dessutom upplåter man viss butiksyta åt externa aktörer. Allt för att skapa fler anledningar för kunder att återkommande besöka Marqet.

MQ Holding har tidigare kommunicerat att koncernen arbetat med en förnyad varumärkespositionering av MQ. För över ett år sen inleddes ett omfattande program med djupdykning i kundinsikter och marknadsanalys, i syfte att förtydliga MQs position och öka attraktionskraften i kunderbjudandet. Under arbetet framkom en tydlig bild av att många söker sig till MQ för att finna mode och kvalitet, till vardags men framför allt till jobbet.

Men människors relation till jobb och fritid har förändrats. Saker som fasta tider, fysiska platser och strikta klädkoder hör alltmer till det förflutna. Med det nya varumärkeskonceptet, ”Work in Progress”, vill Marqet spegla utvecklingen med ett nytt, inspirerande sortiment.

Namnbytet från MQ till Marqet förtydligar vårt utvecklade kunderbjudande och en utvecklad affärsmodell. Kärnaffären är fortsatt mode för människor i arbetslivet, men fler produktkategorier ger oss ett mer dynamiskt sortiment och större möjligheter att skapa inspirerande kollektioner och samarbeten. På så sätt skapas nya värden åt våra kunder”, säger Ingvar Larsson.

En central del av Marqet är hållbarhet. Det märks bland annat genom att alla butiker inreds med upcyclat material, det vill säga återvunnet industriavfall som får nytt liv som inredning. Redan från 2020 kommer Marqet endast använda hållbar bomull i alla egna varumärken, sälja second hand, erbjuda skräddartjänster, hyra ut kläder och även återvinna dem.

Under kommande veckor öppnar Marqet även på Fredsgatan i Göteborg samt på Emporia i Malmö. Under 2020 förnyas resterande av MQs butiker i landet. Det innebär att de två varumärkena kommer leva sida vid sida under övergångsfasen. MQ Holding-koncernens verksamhet kommer därefter att drivas under de två affärsområdena Marqet och Joy.

De ovan kommunicerade förändringarna representerar en nystart för, och avser, MQs kunderbjudande och påverkar därmed inte de finansiella mål som MQ Holding tidigare kommunicerat.

Ingvar Larsson VD och Koncernchef: 031-388 80 70

Louise Lindblom PR Manager: 031-388 83 18

MQ Holding AB äger och driver modebutiker under de tre affärsområdena Marqet, MQ och Joy. Under 2020 ska samtliga MQs butiker göras om till konceptbutiker under namnet Marqet. Marqet är en konceptbutikskedja som erbjuder dam- och herrmode och nya spännande produktkategorier anpassat för dagens flexibla arbetsliv. MQ är Sveriges största varumärkeskedja som genom en mix av egna och externa varumärken erbjuder kläder för män och kvinnor med hög modegrad i attraktiva butiker. Joy vänder sig till kvinnan ”mitt i livet” som är modeintresserad och söker god kvalitet, passform och komfort. De tre affärsområdena omfattar 159 butiker samt e-handel. MQ Holding-aktien är noterad vid NASDAQ OMX Stockholm sedan den 18 juni 2010. För mer information se www.mq.se