MQ Holding AB – Bokslutskommuniké

Kraftig resultatförbättring skapar förutsättningar för ökat tillväxtfokus

Med det starka fjärde kvartalet bekräftar MQ den positiva trend som redovisats under hela året. Ökad försäljning i jämförbara butiker, högre bruttomarginal, effektivare drift och sänkta kostnader innebär en kraftig resultatförbättring. Åtgärdsprogrammet som presenterades för ett år sedan har överlevererat och givit MQ finansiell stabilitet. Nettolåneskulden är historiskt låg och det starka kassaflödet skapar förutsättningar för ökat tillväxtfokus.

Fjärde kvartalet (juni 2014-augusti 2014)

• Nettoomsättningen uppgick till 381 MSEK (349), en ökning med 9,2 procent. Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 7,9 procent (marknaden ökade med 2,7 procent enligt HUI).
  • Bruttomarginalen uppgick till 54,9 procent (51,6).
  • Rörelseresultatet uppgick till 35 MSEK (5), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 9,1 procent (1,4).
  • Resultat efter skatt uppgick till 26 MSEK (36), vilket motsvarar 0,74 SEK (1,03) per aktie efter utspädning. Föregående års resultat inkluderar en positiv effekt på uppskjuten skatt om 35 MSEK till följd av ändrad bolagsskattesats. Korrigerat för positiv skatteeffekt föregående år uppgick resultatet efter skatt till 26 MSEK (1), vilket motsvarar 0,74 SEK (0,03) per aktie efter utspädning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 34 MSEK (-15).

Tolvmånadersperioden (september 2013-augusti 2014)

• Nettoomsättningen uppgick till 1 520 MSEK (1 463), en ökning med 3,9 procent. Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 2,6 procent (marknaden ökade med 0,1 procent enligt HUI).
  • Bruttomarginalen uppgick till 56,2 procent (55,3).
  • Rörelseresultatet uppgick till 132 MSEK (50), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 8,7 procent (3,4).
  • Resultat efter skatt uppgick till 96 MSEK (62), vilket motsvarar 2,76 SEK (1,79) per aktie efter utspädning. Föregående års resultat inkluderar en positiv effekt på uppskjuten skatt om 35 MSEK till följd av ändrad bolagsskattesats. Korrigerat för positiv skatteeffekt föregående år uppgick resultatet efter skatt till 96 MSEK (27), vilket motsvarar 2,76 SEK (0,78) per aktie efter utspädning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 152 MSEK (57).
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 1,36 SEK (0,39) per aktie vilket motsvarar 50 procent av årets resultat efter skatt.

Händelser under fjärde kvartalet

• De externa varumärkena Lee, Twist&Tango, Jofama, Bread&Boxers och Sail Racing dam lanseras i MQs butiker. Varumärkena InWear, Matinique och Knowledge Cotton Apparel lanseras på MQ Shop online.
  • Huvudkontoret i Göteborg har koncentrerats från två till ett våningsplan, vilket såväl har sänkt kostnaderna som stärkt företagskulturen.

Händelser efter rapportperiodens slut

• MQ beslutar att stänga en butik på Bogstadveien, Oslo. Samtidigt skriver MQ kontrakt på Grensen i Oslo för att skapa MQs första flagship store i Norge.
  • De externa varumärkena NN07 och Elvine herr kontrakteras och lanseras på MQ under hösten. Varumärket Lacoste kontrakteras för att lanseras på MQ Shop online.

Christina Ståhl VD och koncernchef: 031-388 80 10
Tony Siberg vVD och CFO: 031-388 84 01