MQ Holding AB - Delårsrapport

MQ befäster marknadspositionen

Tredje kvartalet (mars 2012-maj 2012)

• Nettoomsättningen uppgick till 347 MSEK (347), vilket motsvarar föregående års omsättningsnivå. Omsättningen i jämförbara butiker minskade med 2,3 procent (marknaden minskade med 2,4 procent enligt HUI).
  • Bruttomarginalen uppgick till 61,6 procent (62,5).
  • Rörelseresultatet uppgick till 25 MSEK (32), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 7,2 procent (9,1). Resultatförändringen kan huvudsakligen hänföras till ökade offensiva marknadsinvesteringar.
  • Resultat efter skatt uppgick till 15 MSEK (23), vilket motsvarar 0,44 SEK (0,66) per aktie efter utspädning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 37 MSEK (38).

Niomånadersperioden (september 2011-maj 2012)

• Nettoomsättningen uppgick till 1 148 MSEK (1 129), en ökning med 1,7 procent. Omsättningen i jämförbara butiker minskade med 1,4 procent
    (marknaden minskade med 4,4 procent enligt HUI).
  • Bruttomarginalen uppgick till 57,1 procent (58,0).
  • Rörelseresultatet uppgick till 77 MSEK (100), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 6,7 procent (8,9).
  • Resultat efter skatt uppgick till 49 MSEK (66), vilket motsvarar 1,40 SEK (1,87) per aktie efter utspädning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 84 MSEK (107).

Händelser under tredje kvartalet

• MQ öppnar en ny butik i Norge Kristiansand
  • Lansering av ny hemsida för MQ Shop Online baserad på den nya e-handelsplattformen som också möjliggör internationalisering.

Händelser efter rapportperiodens slut

• Inga väsentliga händelser efter rapportperiodens slut.

Mats Gärdsell VD: 031-38 88 010
Tony Siberg, vVD och CFO: 031-38 88 401

MQ är en av Sveriges ledande varumärkeskedjor. Genom en mix av egna och externa varumärken erbjuder MQ män och kvinnor kläder med hög modegrad i attraktiva butiker. Butikskedjan omfattar i dagsläget 116 butiker och ambitionen är att etablera MQ som den ledande varumärkeskedjan i Norden. MQ-aktien är noterad vid NASDAQ OMX Stockholm sedan den 18 juni 2010. För mer information se www.mq.se.