MQ Holding lanserar ett strukturellt åtgärdsprogram för ökad lönsamhet

Mot bakgrund av en svag utveckling introducerar MQ Holding ett koncernövergripande åtgärdsprogram för att stärka bolagets långsiktiga resultat och kostnadseffektivitet. Programmet beräknas förstärka resultatet med 50 MSEK under kommande bokföringsår.

MQ har under hösten påbörjat flertalet försäljningsfrämjande initiativ för ökad lönsamhet och konkurrenskraft, med fokus på sortimentserbjudande och ökad kundupplevelse bland annat med utveckling av ny e-handelsplattform. Som en del i detta arbete lanseras nu även ett strukturellt åtgärdsprogram. Resultatet blir en kostnadsreducering inom båda kedjorna, MQ och Joy, realiserande av ännu outnyttjade synergieffekter från Joy, samt intensifiering av stängningar av de Joy-butiker som är olönsamma. Strukturella engångskostnader beräknas totalt att uppgå till 10 MSEK.

Stängning av olönsamma Joy-butiker har redan påbörjats och som en del av åtgärdsprogrammet kommer totalt 13 butiker att stängas, vilket motsvarar en fjärdedel av Joys butiksnät. Dessutom har beslut tagits om att stänga Joys huvudkontor och flytta in verksamheten i MQs befintliga lokaler. Genom åtgärdsprogrammet uppnås en effektivare organisation och lägre kostnadsmassa för att stärka bolaget in i framtiden.

Nyttjandet av synergieffekterna med två tydliga modekedjor under ett och samma tak innebär en reducering av antalet anställda på Joys och MQs huvudkontor om ca 25 tjänster, där huvuddelen omfattar Joy. Fackliga förhandlingar påbörjas omgående.

Åtgärdsprogrammet implementeras i alla delar av bolaget för att minska kostnadsbasen. Programmet omfattar resultatförstärkande åtgärder på 50 MSEK under kommande bokföringsår, exklusive engångskostnader.

Denna information är sådan information som MQ Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 januari 2019 kl. 09.00

Ingvar Larsson, VD och Koncernchef: +46 31 388 80 70
Ola Wahlström, CFO: +46 31 388 80 80
Christine Abrahamsson, IR-chef: +46 31 388 80 23