MQ öppnar butik i Oslo

Den svenska varumärkeskedjan MQ tar steget in i Norge och etablerar en butik i centrala Oslo. Etableringen är ett led i MQs tillväxtambition att bli ledande inom varumärken på den nordiska marknaden. Butiken i Oslo väntas öppna efter sommaren och blir bolagets första butik utanför Sverige.

MQ är den ledande varumärkeskedjan i Sverige med 106 butiker och ett utrymme för fortsatt lönsam tillväxt både på den svenska och på nya marknader.

Butiken i Oslo blir den första utanför Sverige och MQ ser potential att växa på den norska marknaden. Läget bedöms vara mycket attraktivt med stor konsumenttrafik till närliggande butiker i varierande prisposition. Butiken ligger på Grensen i centrala Oslo och öppningen planeras till mitten av september. MQ har idag en stor kundklubb med lojala medlemmar, varav några tusen bor i Oslo med omnejd.

– Vi har en stabil plattform med ett väl fungerande butiksnät i Sverige och en effektiv organisation. Nu är vi redo för en ny geografisk marknad och vi har funnit ett mycket bra läge i centrala Oslo som ett första steg att lansera vårt varumärkeskoncept utanför Sverige. Många norrmän är redan bekanta med MQ främst genom de etableringar vi har i västra Sverige, men också tack vare den mix av egna och välkända internationella varumärken som MQ erbjuder, säger Johan Elfner, VD för MQ.

MQ kommer att fokusera etableringarna till Oslo-trakten i en första fas, men utvärderar den norska marknaden i stort.

– Enligt vår bedömning finns det potential att etablera uppemot 40-50 butiker i Norge på sikt. Här finns självklart ett antal aktörer etablerade redan – men jag bedömer att det finns utrymme för vårt erbjudande av kvalitetsvarumärken för kvinnor och män. Vi ska fortsätta växa klokt med lönsamhet och utvärdera varje steg i vår expansion, fortsätter Johan Elfner.

Johan Elfner, VD MQ, telefon 031-388 80 15 eller 031-388 80 00

MQ ERBJUDER ETT HÅLLBART MODE SOM PASSAR PERFEKT FöR DET URBANA LIVET. I SVERIGE HAR MQ 106 BUTIKER OcH EXPANSIONEN FORTSÄTTER. FÖRSÄLJNINGEN UPPGÅR TILL DRYGT 1,4 MILJARDER NETTO. MQS AFFÄRSIDÉ äR ATT TILL MÄN OcH KVINNOR MED INTRESSE FöR MODE, STÄNDIGT ERBJUDA VARUMÄRKEN MED HÖG MODEGRAD I ATTRAKTIVA BUTIKER.