MQs försäljning och resultat för det första kvartalet 2012/2013

MQs totala försäljning under det första kvartalet beräknas uppgå till 364 MSEK, en minskning med 4,0 procent jämfört med föregående år, medan försäljningen i jämförbara butiker minskade med 6,6 procent. Det preliminära rörelseresultatet uppskattas till mellan 20 MSEK och 24 MSEK. Ytterligare besparingar om cirka 15 MSEK på årsbasis har identifierats. Föreslagen utdelning kvarstår.

Efter sex kvartal i rad då MQ utvecklats bättre än marknaden och med ökade marknadsandelar blev det första kvartalet (september-november) svagare än förväntat. MQs försäljning under det första kvartalet beräknas uppgå till 364 MSEK (380), en minskning med 4,0 procent till följd av att sortimentet i den första höstleveransen inte var tillräckligt attraktivt.

MQ har under kvartalet planenligt förstärkt marknadsföringsaktiviteterna med bredare täckning och ökad intensitet, dels för att driva försäljning i en fortsatt tuff marknad men också i varumärkesstärkande syfte genom lanseringen av ett nytt kommunikationsuttryck. Den svagare försäljningen i kombination med ökad investering i media påverkar rörelseresultatet (EBIT) som väntas uppgå till mellan 20 MSEK och 24 MSEK jämfört med 42 MSEK föregående år. Varulagret är välbalanserat då en stor del av de tidiga höstvarorna är sålda.

Självklart är vi inte nöjda med utfallet för kvartalet där det tidiga höstsortimentet medförde en särskilt svag försäljning i oktober. Det nuvarande sortimentet är bättre och försäljningen i november har stabiliserats, men försäljningstappet tidigare under kvartalet i kombination med ökad investering i media leder till ett lägre resultat, säger Mats Gärdsell, VD för MQ.

Utöver det tidigare kommunicerade åtgärdspaketet på cirka 30 MSEK på årsbasis, har bolaget identifierat ytterligare besparingar om cirka 15 MSEK per år vilka successivt kommer att genomdrivas från och med december. Besparingarna kommer att få full effekt under innevarande räkenskapsår.

Styrelsens förslag om en utdelning på 0,87 SEK (1,10) per aktie kvarstår.

MQs delårsrapport för räkenskapsårets första kvartal (september-november) publiceras som tidigare meddelats den 20 december 2012.

Mats Gärdsell, VD, MQ, Tfn: 031-388 80 00, 0702-77 74 94

Informationen är sådan som MQ är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande måndagen den 3 december 2012 kl 07.15.

MQ är en av Sveriges ledande varumärkeskedjor. Genom en mix av egna och externa varumärken erbjuder MQ män och kvinnor kläder med hög modegrad i attraktiva butiker. Butikskedjan omfattar i dagsläget 119 butiker och ambitionen är att etablera MQ som den ledande varumärkeskedjan i Norden. MQ-aktien är noterad vid NASDAQ OMX Stockholm sedan den 18 juni 2010. För mer information se www.mq.se.