Svagt kvartal med fokus på kraftiga åtgärder och garanterad företrädesemission

Det har varit ännu ett utmanande kvartal för koncernen och perioden december till februari har präglats av lägre försäljning primärt på grund av sämre utveckling på vårt damsortiment. Kvartalets bruttomarginal har påverkats negativt av en kampanjintensiv marknad samt prisnedsättningar. Åtgärderna inom vårt strukturella åtgärdsprogram är väsentliga och har under kvartalet påverkat positivt med 11 MSEK.

Andra kvartalet (december 2019-februari 2020)

• Nettoomsättningen uppgick till 382 MSEK (424), en minskning med -9,8 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med -5,9 procent (marknadens jämförbara butiker ökade med 0,1 procent enligt HUI).
  • Bruttomarginalen uppgick till 45,2 procent (49,6).
  • Rörelseresultatet uppgick till -287 MSEK (-528), inklusive engångspost avseende nedskrivning av immateriella tillgångar om -192 MSEK (-500 MSEK). Vilket motsvarar en rörelsemarginal på -75,2 procent (-124,7).
  • Periodens resultat uppgick till -232 MSEK (-522), inklusive engångspost avseende nedskrivning av immateriella tillgångar om -192 MSEK (-500 MSEK). Vilket motsvarar –21,96 SEK (-14,86) per aktie.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 13 MSEK (-7). Det förbättrade kassaflödet jämfört med föregående års kvartal avser effekter av IFRS 16.

Första halvåret  (september 2019-februari 2020)

• Nettoomsättningen uppgick till 755 MSEK (826), en minskning med -8,6 procent. Den jämförbara försäljningen minskade med -4,9 procent (marknadens jämförbara butiker minskade med -1,2 procent enligt HUI).
  • Bruttomarginalen uppgick till 53,2 procent (55,2).
  • Rörelseresultatet uppgick till -275 MSEK (-516), inklusive engångspost avseende nedskrivning av immateriella tillgångar om -192 MSEK (-500 MSEK). Vilket motsvarar en rörelsemarginal på -36,4 procent (-62,5).
  • Periodens resultat uppgick till -229 MSEK (-514), inklusive engångspost avseende nedskrivning av immateriella tillgångar om -192  MSEK (-500 MSEK). Vilket motsvarar –21,70 SEK (-14,61) per aktie.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 51 MSEK (-23). Det förbättrade kassaflödet jämfört med föregående års period avser effekter av IFRS 16.
  • Den 1 september 2019 ändrade MQ Holding AB redovisningsprincip för leasing genom att börja tillämpa IFRS 16 Leasing. MQ Holding AB har valt att tillämpa den förenklade övergångsmetoden och inte göra någon retroaktiv omräkning av tidigare perioder. För mer information läs not 1.

Ingvar Larsson VD och Koncernchef: 031-388 80 70

Ola Wahlström CFO: 031-388 80 80

Denna information är sådan information som MQ Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 mars 2020 kl. 07:15 CET.

MQ Holding AB äger och driver modebutiker under de två affärsområdena MarQet och Joy. MarQet är en konceptbutikskedja som erbjuder dam- och herrmode och nya spännande produktkategorier anpassat för dagens flexibla arbetsliv. Joy vänder sig till kvinnan ”mitt i livet” som är modeintresserad och söker god kvalitet, passform och komfort. De två affärsområdena omfattar 159 butiker samt e-handel. MQ Holding-aktien är noterad vid NASDAQ OMX Stockholm sedan den 18 juni 2010. För mer information se www.mq.se

Taggar: