Valberedningens förslag till styrelse m m

MQ Holding AB:s valberedning föreslår att årsstämman 2012 beslutar om omval av Erik Olsson, som även föreslås bli omvald som styrelsens ordförande, Göran Barsby, Thomas Nyberg och Eva Redhe Ridderstad (Jonas Lagerstedt och Christel Kinning har avböjt omval). Vidare föreslår valberedningen nyval av Bengt Jaller och Christina Ståhl.

Bengt Jaller har ägt och drivit MQ-butiker i Stockholms City under perioden 1986-2006. Som vice ordförande i MQ:s styrelse mellan 1998-2006 var han en av de drivande personerna bakom MQ:s utveckling genom förtydligande av affärskonceptet, vilket bland annat ledde till dagens aktienotering. Personlig huvudinriktning är sortimentsstruktur, inköpsfrågor och logistik.

Christina Ståhl är sedan 2007 VD för Mio AB. Christina har vidare styrelseuppdrag för Kjell & Co Elektronik AB och Nacka Stormarknad AB (ICA Maxi Nacka). Under åren 1997-2007 arbetade Christina inom ICA AB som bland annat marknadschef för RIMI Svenska AB, som ansvarig för ICA:s satsning på hälsa & skönhet och som VD för Etos AB.

Arvode till styrelsen föreslås utgå med 1.400.000 kronor, varav 400.000 kronor till styrelsens ordförande och 200.000 kronor till envar av de övriga styrelseledamöterna. Vidare föreslås att särskild ersättning för utskottsarbete utgår med 15.000 kronor per mötesdag.

Valberedningen föreslår att stämman beslutar att en ny valberedning skall utses inför årsstämman 2013 på i princip samma sätt som inför årsstämman 2012. Detta innebär att styrelsens ordförande skall kontakta de två största ägarregistrerade eller på annat sätt kända aktieägarna per den 1 april 2012 och uppmana dem att utse en ledamot var till valberedningen. Om aktieägare avstår från sin rätt att utse ledamot skall den därefter största ägarregistrerade eller på annat sätt kända aktieägaren som inte redan utsett en ledamot till valberedningen tillfrågas, osv. Valberedningen utgörs av dessa två ledamöter tillsammans med styrelsens ordförande. Valberedningen skall utse ordförande inom sig.

MQ Holding AB:s valberedning består av Malin Säfweräng, representerande CapMan, valberedningens ordförande, Henrik Strömbom, representerande Jaller Klädcenter AB, samt Erik Olsson, styrelsens ordförande.

Valberedningens ordförande, Malin Säfweräng, telefon 0701-484 300

Tony Siberg, Vice VD och CFO, telefon 0736-84 41 60

MQ är en av Sveriges ledande varumärkeskedjor. Genom en mix av egna och externa varumärken erbjuder MQ män och kvinnor kläder med hög modegrad i attraktiva butiker. Butikskedjan omfattar i dagsläget 113 butiker och ambitionen är att etablera MQ som den ledande varumärkeskedjan i Norden. MQ-aktien är noterad vid NASDAQ OMX Stockholm sedan den 18 juni 2010. För mer information se www.mq.se