Social entreprenör kan bli årets kvinnliga företagare

Report this content

Moa Gürbüzer brinner för två saker: att förändra vår alkoholkultur och kvinnligt företagande. Idag kan hon vinna EY Entrepreneur of the year 2018 i kategorin Årets Kvinnliga Stjärnskott.

Moa Gürbüzer har grundat och driver företaget MRG Wines, en vintillverkare som i samarbete med Richard Juhlin, en av världens främsta champagne- och vinexperter, har revolutionerat branschen för alkoholfritt vin genom att skapa smakrika viner och bubbel av högsta kvalitet men helt utan alkohol.

Jag har jobbat som terapeut i tjugo år och stött på oändligt många familjer som lidit på grund av alkoholmissbruk. MRG Wines är mitt sätt att försöka göra något praktiskt åt det. Jag vill helt enkelt förändra vår alkoholkultur.

Nu kan hon utses till EY Entrepreneur of the Year 2018 i kategorin Årets Kvinnliga Stjärnskott för sitt sociala entreprenörskap och hårda arbete med det framgångsrika MRG Wines som på bara några år har haft flera bästsäljare på Systembolaget och nått en omsättning på 21 miljoner kronor (2017).

– Det är allmänt känt att färre kvinnor än män är entreprenören och egenföretagare. Så vi vill självklart lyfta fram goda exempel. Det behövs mycket mod för att vara egenföretagare och om vi kan berätta om en samling kvinnor som alla besitter mycket av det så hoppas vi att det kan sprida mer mod ut i samhället, säger Malin Höije på EY Entrepreneur of the Years Göteborgsgren där Moa Gürbüzer vann regiontävlingen.

De andra nominerade till priset är Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius, Karin Bjärle, Tekla Acs, Louise Sköld och Malin Hagberg.

De är alla starka individer och imponerande förebilder för både män och kvinnor som funderar på att ge sig ut i näringslivet som egna företagare. Jag vet hur det är att som kvinna ge sig in i manliga rum och branscher och jag tycker det är fantastiskt att EY uppmärksammar kvinnor på det här sättet, för att visa för andra hur högst möjligt det är! säger Moa Gürbüzer.

Moa Gürbüzer sticker ut bland årets nominerade för att hon är den enda sociala företagaren bland de dem.

Jag nämnde mod… Moa vill göra skillnad i samhället och jobbar stenhårt för det. Jag är jättestolt att hon är från väst och att just vi får ha henne som ”vår” tävlande. Jag tror att hon har jättegoda chanser att vinna, säger Malin Höije.

E: info@mrgwines.com

T: 46(0)31-224400