Följ med bakom kulisserna på kryssningen

MSC Cruises lanserar en ny utflykt som tar resenärerna bakom kulisserna på kryssningsfartygen. Rundvandringen visar upp och ger en inblick i fartygens komplexa verksamhet av logistik, säkerhet och komfort.

- Nu öppnar vi upp och låter resenärerna följa med in bakom kulisserna till platser på fartygen som annars är helt stängda för dem, säger Claes Tamm, VD för MSC Cruises i Norden.

Initiativet till fartygsvisningarna kommer från personal som under åren fått mängder av förfrågningar från nyfikna resenärer som vill se hur det går till att driva ett stort kryssningsfartyg. Med tanke på fartygens storlek med flera tusen passagerare är de logistiska utmaningarna stora.

De guidade turerna tar resenärerna back-stage till bland annat fartygens teater, tvätteri, kök, MSC Yacht Club och förråd. Visningen avslutas med en kulinarisk uppvisning och smakprovning i köket.

Rundvandringarna arrangeras i små grupper på fartygen MSC Fantasia och MSC Musica. Vanligen genomförs turerna under morgonen på dagar då fartygen är ute till havs. Utflykterna tar cirka 2,5 timmar och kostar cirka 350 kr/pers. De bokas ombord på respektive fartyg.

För ytterligare information:
Claes Tamm, VD för MSC Cruises i Norden: 08-6672120, claes.tamm@msccruises.se

Pressbilder:

MSC Cruises är ett av Europas största kryssningsrederier med huvudkontor i Neapel. Kryssningarna säljs i Norden genom återförsäljare. MSC Cruises har den mest moderna flottan i världen med de elva fartygen MSC Divina, MSC Magnifica, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Sinfonia, MSC Opera, MSC Armonia och MSC Lirica som kryssar i Medelhavet, Karibien, Nordeuropa, Atlanten, Syd- och Nordamerika, Sydafrika och Röda havet. I mars 2013 utökades flottan ännu en gång med vårt nyaste tillskott, MSC Preziosa. MSC Cruises är miljöcertifierat enligt ISO 1400 och är det enda rederiet som belönats med 6 Golden Pearls från Bureau Veritas för hög standard inom miljö, hälsa och säkerhet. MSC Cruises är även certifierat enligt ISO 9001 och ISO 2200 för kvalitet och säkerhet i samband med livsmedelshantering. Rederiet samarbetar med UNICEF i ett gemensamt projekt som syftar till att ge utsatta barn i Brasilien en utbildning av hög kvalitet. MSC Cruises ingår i samma koncern som MSC Cargo, ett av världens största containerfraktföretag. Ägare är den italienska familjen Aponte. Besök www.msccruises.se