• MSC Cruises/

Klartecken för MSC Cruises nya flaggskepp – MSC Fantastica blir det tolfte fartyget i MSC Cruises flotta

MSC Cruises och STX France meddelade den 23 juli, att den juridiska processen för ordern på MSC Fantastica, ett nytt kryssningsfartyg i ”Fantasia-klassen” (formellt kallad U32), och det 12:e fartyget i MSC Cruises flotta, är avklarad.

Efter en presskonferens i St Nazaire i fredags morse besökte Frankrikes president Nicolas Sarkozy STX Frances skeppsvarv tillsammans med Gianluigi Aponte, vd för MSC, Pierfrancesco Vago, vd för MSC Cruises och Jacques Hardelay, general manager för STX France. I den officiella delegationen fanns även Frankrikes finansminister Christine Lagarde och industriminister Christian Estrosi.

Processen inleddes den 1 mars med ett undertecknande av en avsiktsförklaring, men då flera rättsliga och finansiella samtalspartner var involverade tog den längre tid än beräknat att slutföra.

En långsiktig relation
En viktig faktor i projektets framgång, som också gör det möjligt att leverera fartyget i slutet av våren 2012 enligt MSC Cruises krav, är finansiell uppbackning från franska finansinstitut, i synnerhet finansieringen från Coface, Franska exportkreditnämnden.

– Vi är mycket glada att detta viktiga kontrakt med MSC nu har bekräftats, säger Jacques Hardelay, general manager för STX France. Vi ser nu fram emot att vidareutveckla den långsiktiga relationen mellan MSC Cruises och STX France team för en lyckad leverans av detta fantastiska fartyg.

Pierfrancesco Vago, vd för MSC Cruises, tillägger:
– Vi är glada över bekräftelsen av denna viktiga investering som är ett tecken på framgång för vår ambitiösa tillväxtstrategi, och vi vill tacka alla som har gjort det möjligt. Vi är nu angelägna om att tillsammans med STX France fokusera vår energi på att vidare stärka MSC Cruises världsledande position inom kryssningsbranschen.

MSC Fantastica kommer att byggas på samma framgångsrika prototyp som fartyget MSC Fantasia, uppskattad av allt fler gäster och unik i sin klass tack vare innovationer som MSC Yacht Club. MSC Yacht Club, som är som ett ”fartyg i fartyget”, erbjuder en oöverträffad nivå av personlig service och avskildhet.

För mer information, kontakta Claes Tamm, nordisk chef MSC Cruises:
Tel: +46 86 67 21 20 eller +46 707 90 00 69, E-post: claes.tamm@msccruises.se

MSC Cruises har den mest moderna flottan i världen med de elva fartygen MSC Splendida, MSC Fantasia (de största fartyg som någonsin byggts för en europeisk redare), MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Sinfonia, MSC Opera, MSC Armonia, MSC Lirica, MSC Melody och MSC Magnifica, flottans nyaste fartyg som lanserades i mars 2010. Flottan kryssar året runt i Medelhavet och säsongsvis i Nordeuropa, Atlanten, Karibien, Syd- och Nordamerika, Kanada, Indiska Oceanen, Sydafrika och Västafrika. MSC Cruises är det enda rederiet i världen som belönats med 6 Golden Pearls från Bureau Veritas för hög standard inom miljö, hälsa och säkerhet. MSC Cruises är även certifierat enligt ISO 9001 och ISO 2200 för kvalitet och säkerhet i samband med livsmedelshantering i alla sammanhang både på land och ombord. MSC Cruises månar om barns välfärd och vill som ansvarstagande marknadsledare på ett positivt sätt bidra i de regioner där de verkar. Rederiet inledde därför nyligen ett samarbete med UNICEF för att finansiera ett gemensamt projekt som syftar till att ge utsatta barn i Brasilien en utbildning av hög kvalitet.

STX Europe AS är en internationell varvsgrupp vars mål är att bli den ledande skeppsbyggaren av kryssningsfartyg och offshore-fartyg. Varvsgruppen har en stark position beträffande marknadsledande koncept, teknologi, processer och produkter för kunder i hela världen. STX Europe AS äger 15 skeppsvarv med cirka 16 000 anställda i Finland, Frankrike, Norge, Rumänien, Brasilien och Vietnam. Huvudägare i STX Europes är den internationella industrikoncernen STX, med cirka 51 000 anställda och har som mål att ta en global nyckelposition inom sina kärnområden; handel och sjöfart, varvsindustri och maskiner, anläggningar och konstruktion, samt energi.