Kryssa med familjen i Karibien eller Medelhavet i jul

Generationskryssandet växer och allt fler väljer att fira högtider som jul och nyår på en kryssning tillsammans med barn och barnbarn. För att tillgodose de yngsta gästernas behov har MSC Cruises lanserat ett middagskoncept för barnfamiljer. Dessutom kan MSC Cruises nu även erbjuda en större hyttkategori för generationskryssare.

Super Family Cabin som finns på MSC Divina och MSC Preziosa har två stycken 3-bäddshytter med balkong och gemensam ingång. Det är ett perfekt alternativ för generationskryssarna och familjer med fler än två barn eller för familjer som reser med sina far- eller morföräldrar. Barn under 18 år som delar hytt med två fullbetalande, betalar aldrig mer än 1400 kr för kryssningen.

En annan nyhet för barnfamiljer är MSC Happy Dinners som ger barnen möjlighet att få sin huvudrätt samtidigt som föräldrarna äter sin förrätt. Efter maten hämtas barnen upp av MSC Kids Club-personal för att leka, medan de vuxna avslutar måltiden i lugn och ro. För de barn som önskar kan man även äta med sina nyfunna vänner och personal från barnklubben vid särskilda barnbord. Både MSC Happy Dinners och Fun Time Dinner finns på samtliga MSC fartyg för barn från 3-11 år och kostar inget extra.

– Om barnen mår bra och har kul så har föräldrarna också det. Därför har vi valt att satsa på våra nya barnkoncept som passar perfekt om man vill kryssa med familjen eller släkten, vilket har blivit allt mer populärt, säger Claes Tamm, Nordenchef på MSC Cruises.

Det finns gott om aktiviteter ombord som är anpassade till barn som basket, minigolf, Nintendo Wii-turnering, tonårsdisko och barnpooler. Utbudet varierar från fartyg till fartyg, men de större fartygen har större utbud som 4D-bio, formel1-simulator och bowling. Det finns också ett speciellt program för barn mellan 10 och 36 månader. Tillsammans med sina föräldrar kan de leka, rita, måla och delta i aktiviteter med en lekledare från MSC Cruises.

– Det är alltid stor efterfrågan på våra kryssningar kring jul och nyår men än så länge har vi platser kvar, säger Claes Tamm.

Tips på jul- och nyårskryssningar med familjen

• MSC Splendida kryssar från Barcelona till Tunisien, Palermo, Civitavecchia, Genua och Marseille med avresa 24 och 31 december. Priser från 4 900 kronor.

• MSC Cruises nyaste fartyg MSC Divina kryssar 11 nätter från Genua till Marocko, Kanarieöarna och Madeira. Avgår den 17 december. Pris från 7 200 kronor.

• Med MSC Poesia får du uppleva Karibiens tropiska klimat och vita sandstränder. Seglar från Fort Lauderdale i USA den 21 och 28 december. 7 nätter från 5 400 kronor.

För information och högupplösta bilder, kontakta Towe Varland, PR-ansvarig på MSC Cruises Scandinavia

Tel: +46 8 510 00 516, e-post: towe.varland@msccruises.se

MSC Cruises är ett av Europas största kryssningsrederier med huvudkontor i Neapel. MSC Cruises har en av de mest moderna flottorna i världen med de tolv fartygen MSC Divina, MSC Magnifica, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Sinfonia, MSC Opera, MSC Armonia, MSC Lirica och MSC Melody som kryssar i Medelhavet, Karibien, Nordeuropa, Atlanten, Syd- och Nordamerika, Sydafrika och Röda havet. I mars 2013 utökas flottan ännu en gång med vårt nyaste tillskott, MSC Preziosa. MSC Cruises är miljöcertifierat enligt ISO 1400 och är det enda rederiet som belönats med 6 Golden Pearls från Bureau Veritas för hög standard inom miljö, hälsa och säkerhet. MSC Cruises är även certifierat enligt ISO 9001 och ISO 2200 för kvalitet och säkerhet i samband med livsmedelshantering. Rederiet samarbetar med UNICEF i ett gemensamt projekt som syftar till att ge utsatta barn i Brasilien en utbildning av hög kvalitet. MSC Cruises ingår i samma koncern som MSC Cargo, ett av världens största containerfraktföretag. Ägare är den italienska familjen Aponte. Besök www.msccruises.se