Kryssningsboom för MSC Cruises - ökar 20 procent

Allt fler svenskar väljer att resa på kryssning. Hittills i år har försäljningen i Sverige ökat med drygt 20 procent hos MSC Cruises, ett av världens ledande kryssningsrederier. Paket där både flyg och kryssning ingår, så kallad Fly & Cruise, toppar försäljningen och ökar snabbast. För att möta det växande intresset för kryssningar, lanseras Nice som ny påstigningshamn och antalet platser utökas.

Claes Tamm, VD på MSC Cruises Scandinavia, anger det gynnsamma valutaläget och det kyliga vädret som de främsta orsakerna till försäljningsframgången. Att fler upptäcker fördelarna med kryssning som semesterform är en annan: - Att resa på kryssning är som att bo på ett flytande hotell. Man vaknar upp på nya spännande platser varje morgon, utan tröttsamma transporter och tidskrävande uppackningar.

2013 har startat positivt för MSC Cruises med en försäljningsökning på över 20 procent i Sverige. Rapporter i media om svagare ekonomisk konjunktur tycks än så länge inte påverka bokningsingången. - Tvärt emot vad många tror, är kryssningar ett av de mest prisvärda semesteralternativen och det gynnar oss i ekonomiskt oroliga tider, säger Claes Tamm. - Att det mesta ingår i totalpriset för kryssningen är en trygghet för resenärer som vill ha full koll på semesterplånboken.

Det som bokar bäst inför våren och sommaren är kryssningar i västra Medelhavet med stopp som Barcelona, Rom, Mallorca och Sicilien. För att möta försäljningsökningen har MSC dessutom lagt fler platser på befintliga kryssningar i utbudet från Sverige. Bland favoriterna inför sommaren finns bland annat det splitter nya kryssningsfartyget MSC Preziosa med premiärkryssning från Barcelona den 29 mars.

Förutom utbud av faciliteter och aktiviteter ombord, fartygsstandard och hamnbesök, styr staden för ombordstigning valet av kryssning för många kryssningsresenärer. MSC Cruises lägger därför till den lilla pittoreska byn Villefranche, endast 30 minuter från Nice flygplats, som ny påstigningshamn för MSC Orchestra från och med den 4 april.

Eftersom det finns direktflyg till Nice från många orter, till exempel Umeå och Luleå, blir MSC Orchestra därmed mer tillgängligt för svenska resenärer i och med den nya påstigningshamnen. - Nu kan Norrlandsresenärerna ta sig direkt till Medelhavskryssningen utan mellanlandningar och extra övernattningar längs vägen, vilket spar både tid och pengar, säger Claes Tamm.

Sommarens populäraste kryssningsdestinationer i Medelhavet 2013:

1. Istanbul, Turkiet

2. Barcelona, Spanien
3. Rom, Italien
4. Venedig, Italien
5. Dubrovnik, Kroatien

För information och högupplösta bilder, kontakta:
Towe Varland , PR-ansvarig på MSC Cruises Scandinavia
tel: 08-510 00 516, e-post: towe.varland@msccruises.se
eller besök vårt pressrum: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/msc-cruises

MSC Cruises är ett av Europas största kryssningsrederier med huvudkontor i Neapel. MSC Cruises har en av de mest moderna flottorna i världen med de tolv fartygen MSC Divina, MSC Magnifica, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Sinfonia, MSC Opera, MSC Armonia, MSC Lirica och MSC Melody som kryssar i Medelhavet, Karibien, Nordeuropa, Atlanten, Syd- och Nordamerika, Sydafrika och Röda havet. I mars 2013 utökas flottan ännu en gång med vårt nyaste tillskott, MSC Preziosa. MSC Cruises är miljöcertifierat enligt ISO 1400 och är det enda rederiet som belönats med 6 Golden Pearls från Bureau Veritas för hög standard inom miljö, hälsa och säkerhet. MSC Cruises är även certifierat enligt ISO 9001 och ISO 2200 för kvalitet och säkerhet i samband med livsmedelshantering. Rederiet samarbetar med UNICEF i ett gemensamt projekt som syftar till att ge utsatta barn i Brasilien en utbildning av hög kvalitet. MSC Cruises ingår i samma koncern som MSC Cargo, ett av världens största containerfraktföretag. Ägare är den italienska familjen Aponte. Besök www.msccruises.se