Kryssningsföretaget MSC Cruises utökar flottan: Nya lyxkryssare för 4 miljarder kronor

Under de närmaste åren kommer MSC Cruises att sjösätta fyra nya lyxkryssare till ett värde av närmare 8 miljarder kronor. Företaget lade nyligen en beställning på två av fartygen, som kommer att ha kapacitet för närmare 4000 passagerare och 1300 anställda. Det första av de fyra fartygen, MSC Musica, sjösätts redan i juni i år.

MSC Cruises kommer med de nya fartygen att ha 11 fartyg i sin flotta och kapacitet för 21 000 kryssningsresenärer, för kryssningar i bland annat Medelhavet och Karibien. Företaget tecknade nyligen avtal med det franska varvet Alstom Marine om att bygga MSC Fantasia och MSC Serenata, till ett sammanlagt värde av 4 miljarder kronor. Fartygen blir bland de största i Europa, med 1650 hytter. MSC Fantasia levereras i juni 2008 och MSC Serenata ansluter till flottan mars 2009. Tidigare beställda fartyg är MSC Musica, som sjösätts i juni 2006, och MSC Orchestra, som tillkommer 2007. Dessa fartyg har 1300 hytter, 65% med privata balkonger, något som efterfrågas allt mer. MSC Fantasia och Serenata kommer att ha ett stort antal hytter med balkonger och särskilda VIP-avdelningar med restaurang, pool och soldäck, för dem som söker en mer intim kryssningsupplevelse. På MSC Musica kommer man att kunna ana de två nya fartygens kapacitet: Hon har utomhusscen för uppträdanden, två stora pooler, barnbassäng och fyra jacuzzier. Fartyget kommer även att har gym, löparspår, tennis- och volleybollbana, minigolf med mera. En spa-anläggning med aromaterapi, thalassobehandlingar, turkiska bad och yoga kommer också att finnas ombord. Flera restauranger med olika teman är också inplanerade, bland annat en trädgårdsrestaurang med inspiration från Hadrianus villa utanför Rom och en pianobar med ett tre våningar högt vattenfall.