MSC Cruises befäster sin position i Medelhavet med nya flaggskeppet MSC Divina

MSC Cruises nya fartyg MSC Divina döptes under en storslagen ceremoni i Marseille, Frankrike den 26 maj av den italienska filmstjärnan Sophia Loren.

- Några av nyheterna ombord på MSC Divina är fler hytter och ny design på poolområden, soldäck och restauranger, samt en specialdesignad hytt i MSC Yacht Club och nya behandlingar i MSC Aurea Spa, säger Claes Tamm, Nordisk chef på MSC Cruises.

MSC Divina är MSC Cruises tolfte fartyg, det tredje flaggskeppet i Fantasia-klassen som är de största och modernaste fartygen i flottan. Under MSC Divinas dopceremoni i Marseille klipptes bandet av den italienska filmlegenden Sophia Loren som också är gudmor till MSC Cruises flotta. Kvällen bjöd på musik, underhållning och galamiddag under temat "Med with passion", vilket är symboliskt för MSC Cruises långa erfarenhet av och passion för Medelhavet. MSC Divina kommer att göra 7-nätterskryssningar från Venedig under sommaren och hösten 2012.

Nyheter ombord

MSC Divina har cirka etthundra fler hytter än systerfartygen MSC Fantasia och MSC Splendida. I fartygets exklusiva, MSC Yacht Club, kan gästerna checka in i Sophia Lorens egen hytt. Den har designats för och av den italienska filmstjärnan. Bland annat har en exakt kopia av Ms Lorens egna sminkbord satts in i hytten.

The Garden Pool på däck 15 är en infinity pool som låter gästerna njuta av den fantastiska havsutsikten. På däck 16 finns det ett nytt soldäck med två spa-bad istället för systerfartygens Sports Center.

Restauranger och barer

Beroende på humör och smak finns flera alternativ för middag ombord. La Cantina di Bacco är en vinbar och pizzeria där det serveras äkta italiensk pizza som representerar de olika regionerna i Italien.

Två roliga nyheter ombord, kanske framförallt för barnen, är MSC Divinas Nutella corner som serverar crêpes fyllda med hasselnötskräm, samt Happy Puppy ice crystal-dryckesstånd för dem som vill få en svalkande paus från solen.

Aktiviteter, underhållning & spa

Förutom fyra pooler och 12 jacuzzis finns en basketplan, volleybollplan, tennisplan, shuffle board och ett 235 meter långt joggingspår för den som vill aktivera sig under semestern. 4D-bion och Formel 1 Simulatorn är tidigare höjdpunkter från Fantasia-klassens fartyg och i teatern ombord som rymmer 1,600 besökare, finns sju olika shower att välja mellan.

MSC Aurea Spa erbjuder flera olika behandlingar, Thermal Suite Area med turkiskt bad och bastu, spa-pooler och en spa-bar kombinerat med ett fitness-center som inretts med en ny spinningsal. Där erbjuds gruppträning i form av yoga, pilates och aerobics eller träningsmaskiner för den som vill träna på egen hand. MSC Divina har även utrustats med flottans första barberarsalong. Här får män rakning, klippning och ansiktsbehandlingar på traditionellt vis.

För de minsta barnen har man skapat ett färgglatt och fantasifullt lekområde i smurf-tema (I Puffi) med små svamphus med rutschkanor från taken och naturligtvis alla barnens favoritsmurfar. För de lite större barnen finns Xbox, Kinetic och Nintendo Wii med ett urval av spel till uthyrning. Varje MSC Yacht Club-hytt är utrustad med ett Nintendo Wii och Wii Sport, med ett brett urval av spel.

Prisexempel MSC Divina sommaren/ hösten 2012 :

7-nätterskryssning inklusive helpension, underhållning, de flesta aktiviteter och skatter från 6 490 kr per person.

Priset gäller del i insideshytt, avresa utvalda datum i juni, september eller oktober 2012.

Kryssningsrutt: Venedig, Bari, Katakolon, Izmir, Istanbul, till havs, Dubrovnik, Venedig.

Fakta MSC Divina:

Antal passagerare: 4 363

Antal hytter: 1 751, varav

97 sviter, 1125 balkonghytter, 124 fönsterhytter och 405 insideshytter.

Antal däck : 18, varav 13 för passagerare

Faciliteter : 7 restauranger, 25 hissar, 20 barer och lounger, 4 pooler, 12 jacuzzis, bowlingbana, kasino, MSC Aurea Spa, MSC Yacht Club mm.

Ladda ner högupplösta kryssningsbilder på www.mscpressarea.com

För mer information, kontakta Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises

Tel: +46 86 67 21 20 eller +46 707 90 00 69, e-post: claes.tamm@msccruises.se

MSC Cruises är ett av Europas största kryssningsrederier med huvudkontor i Neapel. Kryssningarna säljs i Norden genom återförsäljare. MSC Cruises har en av de mest moderna flottorna i världen med de elva fartygen MSC Magnifica, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Sinfonia, MSC Opera, MSC Armonia, MSC Lirica och MSC Melody som kryssar i Medelhavet, Karibien, Nordeuropa, Atlanten, Syd- och Nordamerika, Sydafrika och Röda havet. I maj 2012 invigs det tolfte fartyget, MSC Divina i flottan. MSC Cruises är miljöcertifierat enligt ISO 1400 och är det enda rederiet som belönats med 6 Golden Pearls från Bureau Veritas för hög standard inom miljö, hälsa och säkerhet. MSC Cruises är även certifierat enligt ISO 9001 och ISO 2200 för kvalitet och säkerhet i samband med livsmedelshantering. Rederiet samarbetar med UNICEF i ett gemensamt projekt som syftar till att ge utsatta barn i Brasilien en utbildning av hög kvalitet. MSC Cruises ingår i samma koncern som MSC Cargo, ett av världens största containerfraktföretag. Ägare är den italienska familjen Aponte. Besök www.msccruises.se