MSC sjösätter nybyggd lyxkryssare i Medelhavet

Den 29 mars seglar MSC Cruises senaste tillskott till fartygsflottan, MSC Preziosa, ut på den första 8-dagarskryssningen i Medelhavet. Upplevelsen ombord präglas av det goda livet vid Medelhavet där italienska influenser finns i såväl menyer, inredning och inte minst familjevänliga aktiviteter.

Medelhavet är för många en solklar kryssningsdestination under vår- och sommarhalvåret, inte bara för det behagliga klimatet utan också för de fantastiska medelhavsstäderna som besöks.åneska delikatesser och produkter. allhet och välmående.  Bokningarna är redan öppna för det nya fartyget som kryssar i västra Medelhavet från slutet av mars till början av november under 2013. Fartyget åker på sin jungfruresa den 14 mars från St Nazaire i Frankrike och invigs av MSC Cruises gudmor Ms. Sophia Loren den 23 mars i Genua. Med det populära resepaketet Fly & Cruise, där kryssning, flyg och transfer ingår, avgår resan från Barcelona och fortsätter sedan till hamnarna i Marseille, Genua, Neapel, Messina och Tunis med slutdestination i Barcelona. Man kan även välja att stiga ombord i Genua eller Neapel.

– Förutom en kryssningsupplevelse utöver det vanliga bjuder MSC Preziosa på ett italienskt koncept. Med italienska influenser i såväl mat och dryck ombord, som i den kultur, naturupplevelser och historia som erbjuds i de myllrande hamnstäderna Genua, Neapel och Messina, får man som kryssningspassagerare smaka på det bästa av Italien, säger Claes Tamm, VD på MSC Cruises i Skandinavien.

MSC Preziosa rymmer 4 345 passagerare och är ett systerfartyg till MSC Divina som sjösattes under 2012. Fartyget är det fjärde i MSC Cruises Fantasia-klass. Liksom MSC Divina har MSC Preziosa ett rejält pooldäck med bland annat en oändlighetspool i aktern och ett dussintal bubbelpooler.

Nyheter på MSC Preziosa

Ett unikt samarbete. Ombord på MSC Preziosa kommer den omtyckta italienska gourmetkedjan Eataly öppna två restauranger. I Restaurang Italia kan gästerna avnjuta en traditionell italiensk middag tillagad på de bästa råvarorna med förstklassig service. I Restaurang Eataly får gästerna en djupare förståelse för den traditionella italienska kokkonsten. Eataly öppnar även sin första gourmetbutik till sjöss, där det bland annat går att köpa de italienska delikatesserna och produkterna som serveras i restaurangerna.

Längsta vattenrutschbanan till havs. MSC Preziosa har också en stor nyhet ombord för barnen. Fartyget har nämligen världens längsta vattenrutschbana till havs i vattenleklandet Doremi Castle. Vertigo som vattenrutschbanan heter är 13 m hög, 120 m lång och går till och med utanför relingen. Den som vågar åka en tur får räkna med att färdas i 6 m/s.

Avkopplande aktiviteter – Isbastu, exklusiv spahytt för två och soldäck för vuxna. I MSC Aurea SPA erbjuder MSC Preziosa allt från sköna och rengörande skönhetsbehandlingar till tre olika typer av bastubad; vanlig bastu, ångbastu och isbastu. Isbastun lämpar sig bäst efter ett varmt bad i ångbastu eller ett dopp i jacuzzin som får igång blodcirkulationen och lämnar en långvarig känsla för välbefinnande. I isbastun finns även en dusch med 35-gradigt vatten och doftaromprogram.

Ett annat nytt koncept på MSC Preziosa är Harmony Suite som ger möjlighet till en exklusiv spaupplevelse för två. I en separat hytt på spaavdelningen finns tillgång till spa- och skönhetsbehandlingar, privat bubbelpool och uppvärmda solbäddar med avslappnande musik och aromaterapi.

På MSC Preziosa finns ett soldäck för dem över 18 år, en plats för eftertanke och välmående. Här finns allt du kan önska dig av en avkopplande semester; bekväma solbäddar, hälsosamma menyer med mat och dryck, det erbjuds även avslappnande massage och andra behandlingar samt färsk frukt som serveras varje timme.

Fakta MSC Preziosa
Restauranger: 5
Pooler: Pool under tak, stora poolområdet, vattenrutschbanor, zenområde, 12 bubbelpooler
Spa: MSC Aurea SPA
Hytter: 1 751
Gäster: 4 345
Personal: 1 388
Längd: 333 m
Vikt: 139 400 ton
Antal däck: 18

Prisexempel MSC Preziosa
Västra Medelhavet med det nyaste fartyget MSC Preziosa. Från 7 870 kr.

Prisexempel avser:
8 dagar, Fly & Cruise, Medelhavet
Del i insideshytt vuxen (barn kryssar för 0:- vid köp av flyg)
Helpension med 2 Allegro dryckespaket
Avgångar: 29 mars - 1 november
Avresorter: Arlanda, Stockholm och Kastrup, Köpenhamn
Hamnar : Barcelona, Marseille, Genua, Neapel, Messina, Tunis.

För information och högupplösta bilder, kontakta:
Towe Varland, PR-ansvarig på MSC Cruises Scandinavia
tel: 08-510 00 516, e-post: towe.varland@msccruises.se
eller besök vårt pressrum: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/msc-cruises

MSC Cruises är ett av Europas största kryssningsrederier med huvudkontor i Neapel. MSC Cruises har en av de mest moderna flottorna i världen med de tolv fartygen MSC Divina, MSC Magnifica, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Sinfonia, MSC Opera, MSC Armonia, MSC Lirica och MSC Melody som kryssar i Medelhavet, Karibien, Nordeuropa, Atlanten, Syd- och Nordamerika, Sydafrika och Röda havet. I mars 2013 utökas flottan ännu en gång med vårt nyaste tillskott, MSC Preziosa. MSC Cruises är miljöcertifierat enligt ISO 1400 och är det enda rederiet som belönats med 6 Golden Pearls från Bureau Veritas för hög standard inom miljö, hälsa och säkerhet. MSC Cruises är även certifierat enligt ISO 9001 och ISO 2200 för kvalitet och säkerhet i samband med livsmedelshantering. Rederiet samarbetar med UNICEF i ett gemensamt projekt som syftar till att ge utsatta barn i Brasilien en utbildning av hög kvalitet. MSC Cruises ingår i samma koncern som MSC Cargo, ett av världens största containerfraktföretag. Ägare är den italienska familjen Aponte. Besök www.msccruises.se