Nytt kryssningsfartyg döptes av Sophia Loren

MSC Cruises nya flaggskepp, MSC Musica, döptes i torsdags i Venedig av gudmor Sophia Loren. Ett stort uppbåd av internationella gäster och medier mötte upp för att fira. Det nya fartyget präglas av europeisk design och matkultur samt stora sällskapsytor för rekreation och avkoppling. I sommar kryssar hon i östra Medelhavet med anlöp i bland annat Dubrovnik, Istanbul och på Kreta.

MSC Musica anlände nyligen till Venedig från St. Nazaire i Frankrike, där hon byggts på ett varv ägt av norska Aker Yards. I Venedig låg hon vid Riva Sette Martiri nära St. Marcusplatsen i två dagar för dopceremonin. Hon har varit svår att undvika med sin storlek och har attraherat ett stort antal turister. Den 1 juli lämnar hon Venedig för sin första kryssning i östra Medelhavet, med stopp i bland annat Kroatien, Grekland, Turkiet och Italien. - Östra Medelhavet är hetast i sommar bland skandinaver. Mixen av kultur och städer med prisvärd shopping och sol och bad lockar många, säger Claes Tamm, nordenchef för MSC Cruises. MSC Musica väger 90 000 ton, är 300 meter lång, 32 meter bred och håller en hastighet på 23 knop. Förutom drygt 3000 passagerare rymmer hon 1000 anställda, allt från kockar och städpersonal till showartister och sjöofficerare. - MSC Musica är ett steg i vår kraftiga expansion, ytterligare fyra fartyg kommer att levereras fram till 2009. Det innebär att vi är det snabbast växande kryssningsföretaget i världen, säger Claes Tamm. Företagets största expansion de närmaste åren planeras i Norden och i sommar kryssar ett av företagets nyaste fartyg, MSC Lirica i Östersjön och längs norska kusten . Redan nästa år tillkommer två kryssningsfartyg i norra Europa för att möta trycket från sydeuropeer som vill kryssa här. 2008 lanserar företaget ett nytt fartyg, MSC Poesia, som kommer att kryssa i Norden, med utgångspunkt i Köpenhamn, vilket innebär att företaget kommer att ha fyra fartyg placerade i norra Europa.