Svenska kryssningsmarknaden växer – för sjunde året i rad

Allt fler kryssar och Sverige är en av de snabbast växande kryssningsmarknaderna i Europa. Enligt färsk statistik från Cruise Line International Association (CLIA) blev de svenska kryssningsresenärerna 11 procent fler förra året. Det är sjunde året i rad som kurvorna pekar uppåt. För MSC Cruises var ökingen ännu större - 15 procent - och den positiva utvecklingen fortsätter.

- Inget tyder på att kryssningsmarknaden nått sin kulmen. Tvärt om fortsätter den att öka kraftigt - hittills i år har försäljningen ökat med över 28 procent hos oss, säger Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises, ett av världens ledande kryssningsbolag.

Förra året ökade antalet svenska kryssningsresenärer med 11 procent, betydligt mer än det europeiska genomsnittet på en procent. Bara i tre andra länder, bland annat Danmark, pekade försäljningskurvorna brantare uppåt än i Sverige.

Trender inom kryssningsbranschen är bland annat att Medelhavet fortsätter att öka i popularitet, att resenärerna blir allt yngre och att allt fler vill förboka så mycket som möjligt före avresa.
-  Många kryssningsresenärer vill inkludera allt från utflykter och spa till personalens dricks i bokningen, säger Claes Tamm.

Under de senaste två åren har det totala antalet kryssningsresenärer från Sverige ökat med cirka 38 procent. Totalt har antalet resenärer har ökat under sedan 2005 - sju år i rad.
- Allt fler får upp ögonen för att kryssningar är minst lika prisvärt som charter. Dessutom ingår det mesta i totalpriset på kryssningen, ger Claes Tamm som förklaring till expansionen.

75 procent av de svenska resenärerna väljer kryssningar inom Europa. Näst populärast är Karibien.

Kryssningstrender 2013:

1. Packat och klart – fler resenärer vill förboka och betala mer före avresa.

2. Fler barnfamiljer – allt yngre resenärer kryssar, både familjer och yngre par.
3. Medelhavet ökar i popularitet.
4. En gång balkong, alltid balkong  allt fler väljer balkong med hytt.
5. Spa – många resenärer lyxar till kryssningen med en behandling.

Källa: MSC Cruises

För ytterligare information:
Towe Varland, Pressansvarig på MSC Cruises Scandinavia
08-510 00 516, towe.varland@msccruises.se

Pressbilder: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/msc-cruises/image/list

MSC Cruises är ett av Europas största kryssningsrederier med huvudkontor i Neapel. MSC Cruises har en av de mest moderna flottorna i världen med de elva fartygen MSC Divina, MSC Magnifica, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Sinfonia, MSC Opera, MSC Armonia och MSC Lirica som kryssar i Medelhavet, Karibien, Nordeuropa, Atlanten, Syd- och Nordamerika, Sydafrika och Röda havet. I mars 2013 utökas flottan ännu en gång med vårt nyaste tillskott, MSC Preziosa. MSC Cruises är miljöcertifierat enligt ISO 1400 och är det enda rederiet som belönats med 6 Golden Pearls från Bureau Veritas för hög standard inom miljö, hälsa och säkerhet. MSC Cruises är även certifierat enligt ISO 9001 och ISO 2200 för kvalitet och säkerhet i samband med livsmedelshantering. Rederiet samarbetar med UNICEF i ett gemensamt projekt som syftar till att ge utsatta barn i Brasilien en utbildning av hög kvalitet. MSC Cruises ingår i samma koncern som MSC Cargo, ett av världens största containerfraktföretag. Ägare är den italienska familjen Aponte. Besök www.msccruises.se