• MSL/

KN Telecom köper Bahnhof Internet - först i Skandinavien med 100 Mbit/s direkt ur telejacket KN Telecom, ett bolag ägt av två av Bahnhofs grundare, Jon Karlung och Andreas Norman tar helt kontrollen över Bahnhof. Två av ägarna, Oscar Swartz och Bengt Grönkvist säljer i och med affären samtliga sina aktier i företaget och lämnar företagsledningen. Karlung och Norman sparkades ur ledningen under 2002 efter en tids diskussioner om hur företaget bäst borde utvecklas. De startade istället, med fyra tomma händer, KN Telecom som på mycket kort tid växte till ett företag med en omsättning på över tio miljoner kronor. Syftet med köpet är att aggressivt vidareutveckla Bahnhofs tjänsteutbud. - Bahnhof har en otroligt väl utbyggd infrastruktur i dag, med kunnig personal och modern och säker teknik. Bahnhof var en gång i tiden en pionjär på Internet-marknaden, och vår vision är att återta den pionjärrollen. Vi kommer att lansera nya tjänster för våra kunder och utveckla distributionstekniken. Under hösten kommer vi bland annat att lansera en VDSL-tjänst där våra kunder kommer att erbjudas 100 Mbit/s direkt i telejacket, säger Andreas Norman, styrelseordförande i KN Telecom och ledamot i Bahnhofs nya styrelse. - De nya ägarna för med sig teknologi som vi tidigare inte har haft tillgång till. Det här gör att vi kan erbjuda helt nya tjänster till våra kunder. SMS Knox, en av tjänsterna som ägarföretaget tar med sig, gör att webbsajter omedelbart kan ta betalt av sina besökare för olika typer av tjänster via ett enkelt SMS. Det ser vi som oerhört attraktivt för många av våra kunder. Nu uppgraderar vi alla våra webbhotellstjänster till att inkludera den här typen av betallösningar. Det ger våra kunder helt nya möjligheter att tjäna pengar, säger Niklas Sundler, VD på Bahnhof. OM KN TELECOM KN Telecom grundades 2002 av Jon Karlung och Andreas Norman. Företaget utvecklar mobiltelefontjänster och omsätter idag cirka tio miljoner kronor. Bland uppdragsgivarna kan nämnas Ericsson, Sony Music, EMI och Bonnier Music. Företagets tjänster gör det bland annat möjligt att ta betalt för webbtjänster via SMS. KN Telecom äger även rättigheterna till toppdomänen .st. OM BAHNHOF Bahnhof grundades 1994 av bland andra Oscar Swartz. Jon Karlung gick in som delägare strax efter starten. Andreas Norman grundade Dalnet 1995. På den tiden var bägge företagen starkt regionala, och fungerade som komplement till varandra - Bahnhof i Stockholm/Uppsala, Dalnet i Dalarna med säte i Borlänge. Dalnet och Bahnhof slogs ihop 2000 och Norman blev då en av ägarna i Bahnhof. Idag är Bahnhof Sveriges äldsta fristående internetoperatör. Presskontakt: Jon Karlung, styrelseordförande. Tel. 08-555 771 00, e-post: jon.karlung@bahnhof.net. Bahnhof Internet är en svensk Internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge och Lund. Företaget grundades 1994 och var då Sveriges första fristående ISP (Internet Service Provider). Bahnhof erbjuder Internettjänster till företag och är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location. Bahnhof erbjuder även bredbandsuppkopplingar, webbhotelltjänster och andra Internettjänster. Dotterbolagen Bahnhof Bredband AB och GlobeCom Network AB riktar sig främst till privatkunder på stadsnät och i bostadsfastigheter landet runt men har även företagstjänster. Gruppen är privatägd, har knappt 40 anställda samt säljer internettjänster för över 65 MSEK per år. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/21/20040921BIT21880/wkr0001.pdf