• MSL/

Ny undersökning visar: Sveriges börsnoterade IT-företag vill helst synas i Dagens Industri och Computer Sweden IT och telekomföretag vill helst omnämnas i Computer Sweden om de får välja bland branschtidningarna. Det visar en undersökning som den IT- fokuserade PR-byrån Move genomfört hos 114 svenska börsnoterade företag i april 2001. 56,5 % hade Computer Sweden som etta. Dagens Industri var i särklass viktigast bland affärstidningarna där 74,8 % av de tillfrågade informations-ansvariga vid IT-företagen hade tidningen som förstaval. Övriga bransch- och affärstidningarna där IT-företagen gärna vill synas är bland annat Finanstidningen, Svenska Dagbladet, Dagens IT och Ny Teknik. Undersökningen visar även att IT-företagen generellt anser att journalisterna på branschtidningarna Computer Sweden och Dagens IT är mer insatta i företagens verksamhet än journalisterna vid dags- och affärspressen. Knappt hälften av företagen (44 %) ansåg att media generellt gav en rättvisande bild av företaget. Många informatörer sade sig ha problem med att på ett lättfattligt sätt få journalister att förstå företagsspecifika tekniska termer. Den övervägande majoriteten av de tillfrågade påtalade dock att det ligger på företagets eget ansvar att informera tydligt. Undersökningen visar även att: * 58 % av IT- och telekomföretagen kommer att satsa mer pengar på PR-aktiviteter det närmaste året. * 67 % anser att PR har stor eller mycket stor betydelse för att nå företagets affärsmål. * 30 % upplever att deras konkurrenter får mer utrymme i media än vad de själva får. * 66 % tar helt eller delvis hjälp av en PR-byrå med det löpande informationsarbetet. * 63 % har en eller flera anställda som enbart hanterar informationsfrågor. Undersökningen finns att ladda ner i sin helhet på www.movepr.com Om Move PR Move PR startades i april 2000 av Jan Lindow, Nils Djurklou och Robert Almqvist tillsammans med JKL, ett av Sveriges ledande kommunikationskonsultföretag. Move PR arbetar enbart med företag inom IT, telekom och nya medier. Bland kunderna märks bland annat Toshiba, Picofun, Vignette, Teligent, ProAct, Remedy och Progress. Move har idag nio anställda i Stockholm och fyra i Oslo. För mer information: Nils Djurklou, Move PR nils.djurklou@movepr.com 0709-40 58 31 eller 08-545 288 31 www.movepr.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/25/20010525BIT00120/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/25/20010525BIT00120/bit0001.pdf