Från Sápmi till Botswana

När samer och sanfolket möts skapas musik som sträcker sig över tid och rum.

I två månader har samiske musikern Simon Marainen blivit filmad utav ett tv-team som har premiär den 7 april på SVT2. En otrolig resa från norr till söder med olika musikaliska möten. En dokumentär som tydligt visar att man inte kan kväva språket. Språket finner alltid sina egna vägar genom nya möten, återkommandesamtal, oväntade utbyten och kreativitetens obändiga kraft.

Simon Marainen, från musikgruppen ÁRA, är jojkaren och musikern som kombinerar turnéliv med livet i regnskogen. Från kalvmärkning på fjället och sorgen efter en bror som gått bort, till turné med bandet ÁRA och musikaliska möten med sanfolket i Botswana har Simon Marainen gjort en otrolig resa.I två månader har ett tv-team följt Simon som blivit en dokumentär om resan från norr till söder och mellan glädje och sorg.

Gruppen ÁRA skapade nya vägar för jojken som konstform med sin första skiva.
De skapar ett musikaliskt möte som överbryggade kulturella gränser.
Med sin senaste andra skiva Vuoste virdái; ”Mot strömmen”, hyllar ÁRA de människor som stod upp för sitt ursprung och lärde sina barn det samiska språket trots de påtryckningar som den kulturella skambeläggningen innebar. Gruppen hyllar alla de människor som går mot strömmen och vågar vara sig själv.
De som står stolta i sin tradition och historia. Tradition och förnyelse, vänskap och värme, jojk och improvisation.

Samisk dokumentär i två delar från 2015, av Sofia Nordin.
Fotograf: August Sandström och Hans Montelius. Klippning: Sofia Nordin.

Sändningstider:
SVT2 Tisdag 7 apr 2015 kl 22.15