Grammisvinnarna till Babel i helgen

Det händer mycket kring Oddjob just nu. I februari tilldelades de en Grammis för skivan ”Jazzoo” i kategorin Årets barnalbum.
Den 4e april dyker de upp i Malmö samtidigt som de i dagarna släpper sitt nya dubbelalbum ”Live in Bremen”.

Den 4e april spelar Grammis-vinnande bandet Oddjob på Babel. För bandets saxofonist Per ”Ruskträsk” Johansson, som är alumni på Musikhögskolan i Malmö, är det alltid kul att komma tillbaka till sin gamla studieort.

-Malmö ligger mig varmt om hjärtat. Det känns lite som att komma hem när man kommer dit, säger han.

Bandet kommer framföra material från kommande albumet "Live in Bremen". Det nya dubbelalbumet innehåller material från två konserter i just Bremen, 2008 och 2010. Albumet släpps egentligen inte officiellt förrän en bit in i april, men Oddjob kan inte längre hålla sig! Skivan kommer att säljas i limiterad upplaga redan i samband med spelningen på Babel.

I drygt tio år har Oddjob varit en av de ledande jazzgrupperna i Sverige med Grammis-nomineringar haglandes över sig. Bandet bjuder på kokande sväng, ett sound som innehåller ekon av såväl skumma jazzhak som glammiga takbarer och ett utspel utöver det vanliga. Det är souljazz med nutidsvibb men med tydliga influenser från 60-och 70-talen. Jazzgruppen blir ofta omtalad som en av Sveriges viktigaste inom genren.

Per