Hilda Sandgren ser en ljus framtid för en jämställd musikbransch.

Liksom förra året väljer musikindustrin.se att uppmärksamma den växande skaran framstående kvinnor i branschen genom att publicera en lista på de 30 mäktigast kvinnorna i musikbranschen. På listan återfinns representatörer för allt från radio och management till upphovsrättsorganisationer, skivbolag och bokningsbolag. Bland dessa finner vi entreprenören Hilda Sandgren, sedan 15 år verksam inom musikbranschen.

Förra fredagen publicerade Musikindustrin sin årliga lista över musikbranschens mäktigaste kvinnor. Från att ha varit bubblare på listan förra året gled MTA Productions VD och grundare, Hilda Sandgren nu upp till plats 15. Att branschsidan uppmärksammar kvinnorna bakom musiken ser hon som en del av det jämställdhetsarbete som görs i branschen, som sedan länge beskyllts för att vara för mansdominerad.
-Genom att uppmärksamma att vi finns får vi också mer att säga till om. Givetvis är jag tacksam och glad över placeringen, säger Hilda med ett leende.

I Sandgrens eget företag råder en jämn könsfördelning bland bokarna. Under många år har Malin Kairis stått vid hennes sida som marknadschef och bokare och sedan 2012 står där även Vincent Bell, produktionschef och bokare. När företaget har växt med fler medarbetare har Hilda medvetet rekryterat med målet att ha en jämlik könsfördelning i sitt lag.
Tillsammans med Tomas Ledin är MTA Production delägare i Stockholm Folk Festival på Hesselby slott. Även här ser vi en stark kvinnlig representation i ledningen och ett genomgående 50/50-tänk bland de bokade akterna.

Under den stora livemusik-mässan Sweden Live som hölls i Örebro den 13-14 januari träffade Sandgren Sveriges kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke. Ett möte som Hilda hoppas ska leda till en närmare dialog mellan branschen och ministern.

Sedan 2013 är Hilda aktiv i Manifestprisade Fritz's Corners mentorsprogram ”Makten över Musiken”, grundat av Lisa Lundgren. Det var genom MÖM-programmet som Hilda träffade sin senaste lärling och adept Emma Carlsson som hösten 2014 tog plats som en av fyra heltidsbokare på MTA.
-När vi började samarbetet ville jag få en bättre inblick i branschen, säger Emma. -Med Hildas vägledning har jag fått en helhetsbild som hjälpt mig se vilken väg jag vill ta i min egen karriär. Målet på sikt är att jag ska gå in som agent och jobba med artistutveckling.

Att långsiktigt få arbeta med passionerade och starka artister har varit visionen för Hildas företag, alltsedan starten 2004. Det som MTA tillför är ett helhetstänkande i att strategiskt bygga och utveckla artisternas karriärer. Sedan länge finns här namn som Rigmor Gustafsson, Lisa Miskovsky, Sofie Livebrant och Marie Bergman. Bland de senare tillskotten återfinns Lyckliga Gatan-aktuella Arja Saijonmaa och Grammis-nominerade nykomlingen Vera Nord.

När Hilda ser in i spåkulan är framtiden ljus.
- Genom att sakta men säkert engagera fler och fler i frågan så kommer vi att nå vårt mål. Jag ser en bransch i förändring, med stor kompetensförhöjning då många skräddarsydda branschutbildningar har startat de senaste femton åren. Organisationer som Makten över Musiken, Hall of Femmes och Musikens makt i Luleå är föregångare och har stor betydelse för arbetet. Här skapas både kontakter och förebilder för morgondagens bransch.

När vi började samarbetet ville jag få en bättre inblick i branschen. Med Hildas vägledning har jag fått en helhetsbild som hjälpt mig se vilken väg jag vill ta i min egen karriär. Målet på sikt är att jag ska gå in som agent och jobba med artistutveckling.
Hilda Sandgren
Hilda Sandgren