Hoven Drovens jubileumskonsert

Hösten 1994, för tjugo år sedan, skivdebuterade landets mest framstående folkrockorkester med albumet Hia Hia.

Hia hia är plattan som gav ett betydande eko på den nordiska folkmusikhimlen! Våra lokala musikhjältar i Hoven Droven blev kort därefter ett av landets populäraste folkmusikband med deras okonstlade sätt att blanda in rocken i musiken. De är ett enastående bra liveband, vilket tagit de till otaliga turnéer med hundratals spelningar i USA och Europa, med gig på bl.a. Roskildefestivalen. Sedan starten har de nu gett ut sju album. Däribland liveskivan ”Jumping at the Cedar” som fick en grammisnominering.
Men det var något alldeles speciellt med Hia Hia, ett album som idag räknas som en modern klassiker, som introducerat många ungdomar in i folkmusikvärlden. Nu uppmärksammas detta historiska skivsläpp genom en konsert där bandet spelar musiken från hela deras debutalbum med originaluppsättningen:

Kjell-Erik Eriksson – fiol
Gustav Hylén – trumpet och flygelhorn
Jens Comén – saxofoner
Bo Lindberg – elgitarr
Pedro Blom – bas
Björn Höglund – trummor

Presenteras av Klubb SAM i samarbete med MTA Production och Studieförbundet Vuxenskolan.

Kontakta MTA Production för intervjuer och pressackreditering.

Janni Fyhr

janni@mtaprod.se