Musikindustrin.se publicerar en djupintervju med MTA Productions VD

Bokningsbolaget MTA Production AB har de senaste åren utvecklats i rekordfart. Nyligen fick MTA priset Musikörat vid festivalen Live At Heart för sitt bidrag till den svenska livescenen. Musikindustrin.se har träffat vd:n Hilda Sandgren och publicerade igår, måndag, en djupintervju på sin sida.

MTA har seglat upp som lite av ”komplement” till de stora respektive mer nischade bokningsbolagen. Så här beskriver Hilda Sandgren själv bolagets position i Musikindustrins intervju:

–  Som en outsider och från början var vi en motståndsrörelse till förutfattade meningar om vad ett agent och ett  bokningbolag, produktionsbolag  kan vara. På senare tid är vi ett komplement till de stora och mera nischade bolagen. Nu är vi inte så små själva längre. Det som är viktigt för oss är att inte  ”fastna”, utan röra oss framåt- i takt med tiden. Vi sätter cirka 1100 gig per år. Tidigare är vår marknad  Norden men 2016-2017  kommer vi även sätta spelningar i resten av världen.

Förutom att boka över 1000 konserter per år till de ca 80 artister som bolaget företräder så driver bolaget också Stockholm Folk Festival tillsammans med Tomas Ledin. Det är en folk- och världsmusikfestival och en spelmanstämma, den enda av sitt slag i Mälardalen. Fokus ligger på att uppmärksamma musik, kultur, dans m.m. som kanske annars inte får så stor plats i media. Något som uppskattades inte minst av juryn till priset Musikörat som i samband med Live at heat-festivalen i början av oktober delade ut priset till MTA och festivalen.

Från början var vi en motståndsrörelse till förutfattade meningar om vad ett agent och ett  bokningbolag, produktionsbolag  kan vara. På senare tid är vi ett komplement till de stora och mera nischade bolagen. Nu är vi inte så små själva längre. Det som är viktigt för oss är att inte  ”fastna”, utan röra oss framåt- i takt med tiden. Vi sätter cirka 1100 gig per år. Tidigare är vår marknad  Norden men 2016-2017  kommer vi även sätta spelningar i resten av världen.
Hilda Sandgren