NEW TIDE ORQUESTA (SE) & PIANORQUESTRA (BRA) TILL VÄSTERÅS KONSERTHUS

En av Sveriges mest älskade och nyskapande liveakter möter Latinamerikas mest spektakulära musiker, och delar både kväll och flygel i en gemensam konsert på Västerås konserthus den 30 oktober.

Konsertutbytet mellan Sverige och Brasilien är initierat av New Tide Orquesta som mitt under brinnande fotbolls-VM besökte landet för att ingå ett musikaliskt förbund med brasilianska själsfränder. Nu flygs de brasilianska musikerna till Sverige och höstens turné är projektets avslutande del.

- Jag kan knappt tro att vi är i hamn, säger projektledaren och basisten Josef Kallerdahl, och tillägger:

- Jag skulle inte kalla projektet för problemfritt men nu när det är dags för turné är det all mödan värt. Vi kommer att göra några oförglömliga kvällar på de här fina scenerna, det vågar jag lova.

Banden ger fem konserter på fem kvällar över hela Sverige – och Västerås konserthus är ett av stoppen.

OM NEW TIDE ORQUESTA:

Denna svenska kvintett har genom sina 18 år av internationellt turnerande och sina sex skivor mutat in en alldeles unik position i svenskt musikliv. Med den ständigt nyfikne och alltid kreative Per Störby Jutbring vid rodret har gruppen skapat ett unikt sound, en blandning av modern argentinsk tango, klassisk minimalism, fri improvisation och barockmusik. I somras gästade NTO Brasilien för tre bejublade konserter och under höstturnén utlovas nytt spännande material från kommande skivan.

OM PIANORQUESTRA:

En flygel och 10 händer. Pianorquestra från Rio de Janeiro är en mycket speciell konsertupplevelse. Fyra klassiskt skolade pianister och en slagverkare spelar på en enda flygel. Flygeln prepareras med tejp, fiskelinor, kedjor och spelas på med händer, flip-flops, pianohammare och trumstockar. Pianorquestra utforskar den brasilianska musikkulturen på sitt egna vis; ibland kommer flygeln att låta som en hel sambaorkester och i nästa ögonblick som en ensam akustisk gitarr. Under konserten kan publiken på en filmskärm följa vad som händer i flygeln genom att en komera filmar förloppet ovanifrån.

Pianorquestras konstnärliga ledare Claudio Dauelsberg berättar han fick idén till orkestern efter att ha skrivit musik för ett danskompani i Brasilien. Första året ägnades åt repetitioner och flera gånger var gruppen nära att ge upp, skulle detta verkligen fungera? Idag har Pianorquestra turnerat runt hela världen och släppt flera prisbelönta skivor och DVDer.

- Vi är eld och lågor över att få komma till Sverige och spela för första gången! Det blir en ny upplevelse för oss. Inte minst vädret, säger Claudio från ett vårligt Rio de Janeiro.

TURNÉPLAN:

29 OKTOBER: Gävle konserthus

30 OKTOBER: Västerås konserthus

31 OKTOBER: Göteborg, Storan

1 NOVEMBER: Hamburgsund, Gerlesborgsskolan

2 NOVEMBER: Eksjö, Smålands kulturfestival

--------------------------------------------------------------------

Banden ger gärna intervjuer. För frågor eller mer info kontakta:

Janni Fyhr

janni@mtaprod.se